Stadler wint contract van Wales & Borders voor 71 treinen

De Stadler CITYLINK trams en de FLIRT zullen binnenkort een bekend gezicht worden op de transportnetwerken van het Britse Wales and Borders en Metro van Zuid-Wales. In totaal zullen 71 Stadler-treinen vanaf 2022 op beide netwerken rijden.

De Zwitserse treinfabrikant Stadler wint hiermee opnieuw een grote order in het Verenigd Koninkrijk. De vervoerder Wales & Borders bestelde 36 driedelige CITYLINK-trams en 35 FLIRT-treinen.

De CITYLINK trams zijn voorzien van een elektrische tractie op een bovenleiding van 25 kV en een batterij. Van de overige 35 FLIRT treinen worden er 11 voorzien van een dieselelektrische (DMU) aandrijving en 24 stuks krijgen een trimodale aandrijving die de mogelijkheden van een dieselelektrische aandrijving, een elektrische aandrijving en batterij gebruikt, welke enigsinds  vergelijkbaar is met de nieuwe WINK van Arriva.

Inzet

De 11 diesel-FLIRT's zullen worden ingezet op het Zuid-Wales Metro-netwerk tussen Maesteg, Ebbw Vale en Cheltenham. De 24 trimodale FLIRT's zal Cardiff verbinden met het zuidelijke Vale en  Glamorgan in dieselmodus met bestemmingen ten noorden van de hoofdstad van Wales in elektrische modus.

Het gebruik van batterijen in de treinstellen en het concept van het 'trimodale rijden' zijn beide toekomstgericht en dragen bij aan kostenefficiënte oplossingen om milieuvriendelijk rijden mogelijk te maken.

Het artikel gaat verder na de video

Alle treinen worden uitgerust met airconditioning, stopcontacten bij alle zitplaatsen en grote reisinformatieschermen. Bovendien hebben alle treinen stallingsplaatsen voor maximaal zes fietsen en een gelijkvloerse instap om het in- en uitstappen met kinderwagens en scootmobielen te vergemakkelijken. Het lawaai en trillingen zijn teruggebracht tot een minimum.

Stadler in Engeland

Stadler heeft al een belangrijke aanwezigheid in het Verenigd Koninkrijk: Twaalf Vario treinen zijn sinds 2012 in Croydon, ten zuiden van Londen, te vinden. Zeven CITY LINK trams op het netwerk van Supertram op de 29 kilometer lange lijn in Sheffield. Vanaf 2019 zullen er 58 nieuwe Stadler treinen in het werkgebied van Greater Anglia gaan rijden en vanaf 2020 zullen er 52 nieuwe metrostellen de ruggengraat van het transportsysteem in de regio Liverpool te vormen.

Ralf Warwel, sales manager bij Stadler zegt: "Stadler is erg trots te zijn geselecteerd om te kunnen om dit unieke en innovatieve vloot van rollend materieel voor Wales & Borders te bieden. Passagiers in Zuid-Wales zullen de nieuwe treinen niet alleen waarderen vanwege het hoge comfortniveau, maar ook vanwege het gebruik van de nieuwste batterijtechnologie. Als deze nieuwe technologie landelijk wordt gebruikt, zal dit de sector een stap dichter bij klimaatneutraliteit brengen. "

Ken Skates, Minister van Economie en Vervoer, zei: "Met een investering van de vijf miljard pond in het vervoer per spoor, introduceren we innovatieve, rendabele en milieuvriendelijke reizen oplossingen vriendelijke die aan de behoeften van onze passagiers in het middelpunt te zetten. De trams van Stadler zullen een spannend onderdeel zijn van onze nieuwe spoorwegdienst in Zuid-Wales en ik kijk uit naar de introductie."

James Price, directeur van Transport for Wales is ook verheugd: "We zijn aan het begin van een spannende nieuwe reis, als we transformeren ons vervoersnetwerk en een nieuwe visie voor het verkeer, de mensen en plaatsen van Wales in het hart van onze missie zijn. Het rollend materieel van Stadler zal hierin een belangrijke rol spelen. "

Colin Lea, hoofd van Mobilization and Rail Services bij Transport for Wales is verheugd over de samenwerking: "We willen Stadler bedanken voor zijn samenwerking met ons om treinen te ontwikkelen die de innovatieve oplossing van de Metro South Wales realiteit maken. Dit zal de passagierservaring compleet veranderen en 100% elektrische bediening mogelijk maken op de valleibaan ten noorden van Cardiff. Deze elektriciteit wordt opgewekt uit hernieuwbare energie en de helft komt uit Wales. Deze voortreffelijke treinen helpen ons reistijden te verminderen, de capaciteit te vergroten en Wales in de voorhoede van slimme elektrificatietechnologieën te plaatsen. "

Afbeelding: Stadler
De nieuwe FLIRT voor Wales & Borders, kenmerkend aan zijn hoekige profiel en de afwijkende kop.
Afbeelding: Stadler