SNCF keurt order voor nieuwe TGV-treinen goed

De Raad van Bestuur van de Franse vervoerder SNCF heeft tijdens een vergadering afgelopen donderdag een definitieve order goedgekeurd voor 100 nieuwe Avelia Horizon-hogesnelheidstreinen van Alstom voor hun TGV-vloot.

Deze nieuwe generatie hogesnelheidstreinen komt tegemoet aan ambitieuze doelstellingen op het gebied van concurrentie binnen de spoorwegsector en winst binnen de SNCF.  De order heeft een totale aanschafwaarde die 20% lager ligt dan die van de vorige generatie. De experts van Alstom hebben twee jaar aan dit project ontwikkeld om de uitdaging aan te gaan voor de bouw van een nieuwe vloot treinen tegen een gereduceerd tarief van € 25 miljoen per treinstel, met een extra budget van € 190 miljoen voor extra opties en diensten.

Avelia Horizon

De Avelia Horizon, zoals de nieuwe trein heet, zal bestaan ​​uit twee innovatieve motorrijtuigen van beperkte lengte, die hoge prestaties en compactheid combineren met gelede dubbeldeksrijtuigen. Dankzij hun ontwerp kan de capaciteit voor de passagiers met 20% worden verhoogd, waardoor de trein plaats aan maximaal 740 passagiers plaats vindt.

De onderhoudskosten zullen in vergelijking met de andere treinstellen met 30% dalen. Vanaf de ontwerpfase is al rekening gehouden met een diagnostisch systeem waarmee op afstand de toestand van de trein kan worden bekeken, hierdoor kunnen deze treinen sneller voor onderhoud naar de werkplaats en kan er zelf vooruitgekeken worden om preventief onderhoud uit te voeren.

Dankzij het aerodynamische ontwerp en een efficiëntere tractieaandrijving verbruikt de Avelia Horizon 20% minder energie dan huidige bestaande TGV's. De naam InOui die de trein zal dragen zal de nieuwe naam gaan worden welke de merknaam TGV zal vervangen. 

"Deze order is de succesvolle vrucht van het samenwerkingswerk van SNCF en Alstom. De Avelia Horizon-oplossing van Alstom voldoet aan de technologische, economische en concurrentiële uitdagingen van de SNCF, "zei Henri Poupart-Lafarge, CEO van Alstom.

Het is nog niet duidelijk waneer de bouw van start gaat en waneer de treinen in dienst worden gesteld.

Afbeelding: Alstom
Afbeelding: Alstom