Bombardier introduceert eerste meerspannings TRAXX-3 locomotief

Treinbouwer Bombardier Transportation heeft recentelijk zijn nieuwste meerspannings Bombardier TRAXX 3-locomotief in hun werkplaats in het Duitse Kassel geïntroduceerd. Tijdens het evenement maakten meer dan honderd belangstellenden kennis met de nieuwe variant van de derde generatie van de veel verkochte TRAXX-locomotieven.

Michael Fohrer, president van de CEC-regio en hoofd van Bombardier Transportation Duitsland is verheugd over de presentate van de nieuwe trein: "Als een pionier op het gebied van mobiliteitsinnovatie voor 18 jaar en met meer dan 2.200 verkochte eenheden, is het succes van ons TRAXX-locomotiefplatform onomstotelijk bewezen. De TRAXX MS3-locomotief is de enige locomotief op de markt met de Last Mile-functie, waarmee hij gemakkelijk niet-geëlektrificeerde baanvakken kan overbruggen die vaak te vinden zijn in havens of goederenterminals. Dit vormt belangrijk voordeel, waardoor onze klanten gedurende de hele reis een alternatief kunnen aanbieden voor goederenvervoer over het spoor."

Tijdens het evenement zei Peter Amman, hoofd van Global Ecosystem Freight Corridors bij Bombardier Transportation: "Ons nieuwe TRAXX 3-platform is het antwoordop de eisen van de wereldwijde vrachtmarkt. Met zijn energie-efficiëntie, bewezen vermogen om hogere belastingen te trekken dan vergelijkbare locomotieven, aangepaste configuratie, vereenvoudigde werking met ERTMS en een makkelijker uit te voeren onderhoud, beantwoordt deze locomotief aan de behoefte van onze klanten, met een verbeterde winstgevendheid, grotere flexibiliteit, betrouwbaardere prestaties en beschikbaarheid gedurende de gehele levenscyclus."

TRAXX-3

De TRAXX 3 is in 2011 geïntroduceerd als locomotief voor wisselspanning of gelijkspanning. Vanaf heden is deze nu voor meerdere soorten spanning uitgebracht, zodat de trein ook te gebruiken is voor grensonverschrijdende trajecten waarbij er van spanningssoort moet worden gewisseld. De trein rijdt momenteel al bij DB Cargo en vervoerder Rheincargo en begint met het serienummer (Baureihe) 187

Voor een grotere efficiëntie van de planning en de meest economische werking is het TRAXX 3-platform ook ontworpen voor de nieuwste digitale onderhoudsoplossingen van de vrachtindustrie. Intelligente platforms gebaseerd op Conditional Based Maintenance, Big Data en IoT-technologie worden samen gebracht om gegevens afkomstig van de locmotief en de spoorweginfrastructuur om de actuele werking van het voertuig in beeld te brengen. Hiermee kunnen onderhoudsbeurten eenvoudiger worden gepland en kan de dienst van de trein efficient worden ingezet. Het serienummer van de nieuwe locomotief, die ook de Baureihe wordt genoemd,  zal met 188 beginnen..

De TRAXX Service Group is gevestigd in Kassel. Dit is de industriële hoofdlocatie voor locomotiefproductie bij Bombardier Transportation, dat dit jaar zijn 170e verjaardag viert. Sinds 1848 zijn in in deze fabriek ongeveer 35.500 locomotieven gebouwd. Ook de TRAXX-locomotieven die de NS sinds juni van Aikiem leased zijn in deze werkplaats afgebouwd. 

Update 15:57:
Er is verduidelijkt dat het om de meerspanningslocomotief gaat. En waar de eerdere TRAXX 3 locomotieven rijden.

Foto: Bombardier Transportation

Foto: Bombardier Transportation
Foto's: Bombardier Transportation