ProRail krijgt boete voor toename storingen

In 2017 is het aantal grote storingen op het spoor toegenomen. De meeste grote storingen waren er tussen Breda en Tilburg. Daar was vorig jaar gemiddeld twee keer per maand een grote storing (24 maal totaal). Dat blijkt uit cijfers van ProRail. De spoorbeheerder krijgt een voorwaardelijke boete van 1,275 miljoen euro, omdat de prestaties niet voldoen.

Dat heeft de staatssecretaris van Veldhoven dinsdag aan de Tweede Kamer laten weten. Vorig jaar kregen zowel de NS als ProRail nog een boete van in totaal 2,3 miljoen euro omdat hun prestaties van de HSL-lijn in 2016 onder de maat waren gebleven. Deze keer krijgt alleen ProRail een boete omdat de NS voldoende gepresteerd heeft.

Als ProRail in 2018 alsnog aan de norm voldoet hoeven zij geen boete over 2017 te betalen. ProRail haalde de afspraken over ‘treinpunctualiteit goederenvervoer’ ook niet. De staatssecretaris ziet hiervoor een rechtvaardiging en heeft besloten hier geen boete over te geven.

Verstoringen

ProRail kijkt niet alleen naar sein- en wisselstoringen, maar ook storingen veroorzaakt door derden (aanrijdingen, suïcide, spoorlopen). In 2017 waren er in totaal 627 grote storingen, in 2016 waren dat er 602. Het aantal storingen is daarmee vergelijkbaar met 2015 (628). Volgens cijfers van ProRail zijn er vooral meer storingen door derden en het weer. Het aantal storingen met techniek als oorzaak daalden van 229 naar 215. Storingen door bijvoorbeeld defecte treinen vallen niet onder verantwoordelijkheid van ProRail, en zitten dus niet in deze cijfers verwerkt.

Verbeterpunten

Van de 627 grotere storingen vorig jaar, was er in 92 gevallen sprake van een incident met een zeer grote invloed op het treinverkeer. Het jaar ervoor waren er nog 102 van dit soort incidenten. De tijd die ProRail nodig heeft om een storing te verhelpen (functiehersteltijd) laat een positieve trend zien, zegt de spoorbeheerder. Het is ook de bedoeling dat het treinverkeer na een storing sneller wordt opgestart, maar daar is nog geen positieve trend zichtbaar. Ook het adequaat bijsturen van de treindienst moet bij een storing beter, maar dat is in 2017 eveneens nog onvoldoende gelukt. Verder wil ProRail het liefst storingen preventief voorkomen, maar ook daar is nog geen positieve trend zichtbaar.

Op een aantal grote storingsdossiers is wel succes geboekt. Bijvoorbeeld bij het versnellen van afhandelingen van storingen bij de Schipholtunnel, de aanpak spoorstaafdefecten en de aanpak van de Moerdijkbrug.

Voorwaardelijke boete

Hoewel de prestaties vorig jaar volgens staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur) een “flinke verbetering” hebben laten zien, ontkomt spoorbeheerder ProRail toch niet aan een voorwaardelijke boete van 1,275 miljoen euro. ProRail krijgt een voorwaardelijke boete omdat het aantal verstoringen aan de infrastructuur waarvan klanten flink last hebben, hoger is dan afgesproken. Als de spoorbeheerder in 2018 alsnog aan de norm voldoet hoeft ze geen boete over 2017 te betalen. ProRail haalde de afspraken over ‘treinpunctualiteit goederenvervoer’ ook niet. Maar de bewindsvrouw ziet hiervoor een rechtvaardiging en geeft daarom geen boete. Vanwege werkzaamheden in Duitsland konden er namelijk minder treinen rijden via de Betuweroute. In Duitsland wordt gewerkt, in aansluiting op de Betuweroute, aan een derde spoor. Ook de komende jaren gaan die werkzaamheden door.

Top 10 verstoringen (2017)
# Traject Aantal
1 Breda - Tilburg 24
2 Amsterdam Riekerpolder - Warmond 22
3 Blerick - Eindhoven 13
4 Haarlem - Warmond 12
5 Utrecht Centraal 12
6 Amsterdam Centraal 12
7 Sittard - Roermond 11
8 Woerden - Gouda 11
9 Den Haag HS  - Schiedem Centrum 11
10 Geldermalsen - Dordrecht 11

Foto: Nederlandse Spoorwegen
Foto: Nederlandse Spoorwegen

Bron: Treinreiziger