ProRail tekent contract voor beproeving automatisch rijdende treinen

Vorige week donderdag heeft spoorbeheerer ProRail met Alstom en goederenvervoerder Rotterdam Rail Feeding (RRF) een contract ondertekend waarmee er een proef van start kan gaan om automatisch rijdende treinen op het spoor te kunnen laten rijden. De proef zal voor eind 2018 van start gaan.

ProRail topman Pier Eringa, operationeel directeur John Voppen en senior vice-president van Alstom Gian-Luca Erbacci ondertekenden donderdag een contract voor een testrit met een automatisch rijdende trein op de Betuweroute. CFO Ronald Volder van RRF tekende maandag.

Automatisch rijdende trein

De automatisch rijdende trein wordt ook ATO genoemd, en staat voor ' Automated Train Operation'. Het systeem gebruikt het ERTMS-beveiligingssysteem, en kent vier gradaties welke de Grades of Automation (GoA) worden genoemd. In deze gradaties wordt beschreven wat de handelingen van de machinist zijn. Bij niveau twee is er sprake van een intelligente cruise-control en bij niveau vier rijdt de trein volautomatisch zonder een aanwezige machinist. Uiteindelijk zal niveau twee in de proef worden behandeld, waarbij de machinist zelf aanwezig zal zijn, maar dus minder handelingen hoeft uit te voeren.

Voordelen van ATO

Volgens ProRail heeft geautomatiseerd rijden verschillende voordelen. "Zo kunnen treinen die uitgerust zijn met ATO dichter op elkaar rijden, waardoor de capaciteit op het spoor wordt vergroot. Daarnaast daalt het energieverbruik, omdat treinen gelijkmatiger rijden en minder stops hoeven te maken." Een voordeel van geautomatiseerd rijden is ook dat er geen technische wijzigingen aan de infrastructuur hoeven te worden aangebracht, en het het goedkoop is.

Proef op Betuweroute

De proef met ATO zal op de Betuweroute plaats gaan vinden tussen de Rotterdamse haven en de Container Uitwissel Punt (CUP) bij Valburg. Het traject zelf is100 kilometer lang en is gekozen omdat hier de beschikking is over ERTMS. De proef wordt in samenwerking met treinenbouwer Alstom uitgevoerd.

Foto: Treinenweb
Foto: Treinenweb

ato