NS en ProRail starten met metamorfose van station Venlo

Station Venlo staat aan de vooravond van een ingrijpende metamorfose. NS en ProRail beginnen morgen met een grootschalige renovatie die ongeveer een jaar zal duren. Het doel: meer ruimte voor reizigers, een aangenamere wachting en het herstellen van de historische uitstraling van het station. Ondanks de werkzaamheden blijft het station gedurende de hele periode toegankelijk.

Een van de grootste veranderingen vindt plaats in de stationshal. Daar verdwijnen de tijdelijke Kiosk en de voormalige ruimtes van de AKO en de vroegere bloemist. Door deze toevoegingen uit het gebouw te slopen, krijgt de hal weer het ruime en open karakter zoals dat ooit bij de bouw was bedoeld. Hierdoor wordt ook het muurkunstwerk Spoorwegwerkers weer volledig zichtbaar.

De vloer van de hal wordt compleet vernieuwd en teruggebracht naar het originele ontwerp. De indeling van het station gaat flink op de schop. De hoofdingang verhuist naar een nieuwe positie en de doorgang naar perron 1 wordt verbreed. Volgens NS ontstaan hierdoor logischere loopstromen en meer bewegingsruimte, wat de doorstroming van reizigers moet bevorderen. Ook plaatst ProRail nieuwe en extra bankjes om reizigers meer zitplaatsen te bieden.

StationsHuiskamer vervangt Kiosk

De Kiosk verdwijnt, maar daarvoor zal de StationsHuiskamer in de plaats komen. Deze moet zorgen voor een comfortabelere wachtruimte en wordt vormgegeven in een stijl die aansluit bij het historische karakter van het station. Opvallend is dat de StationsHuiskamer wordt gevestigd op de plek waar in de jaren zestig de stationsrestauratie was gevestigd. Hier kan je straks terecht voor koffie, frisdrank en vers afgebakken croissants. Reizigers vinden er ook tijdschriften en handige reisartikelen, zoals paraplu’s. De ruimte wordt ingericht met zitplaatsen, een leestafel en diverse werkplekken met oplaadpunten.

Een station met geschiedenis

Station Venlo kent een lange geschiedenis: het viert dit jaar zijn 160-jarig bestaan. Het huidige gebouw werd in 1957 geopend als onderdeel van de wederopbouw van Venlo na de Tweede Wereldoorlog, waarbij het oorspronkelijke station uit 1865 werd vervangen. De architectuur vertoont duidelijke verwantschap met die van Eindhoven Centraal, eveneens van de hand van architect Koen van der Gaast.

In 2023 kreeg het station de status van gemeentelijk monument, waardoor het bijzondere wederopbouwkarakter officieel is erkend.