Zeeuwse scholen slepen Rijk voor de rechter om maandenlange spoorsluiting

De Zeeuwse Lijn waar over enkele jaren treinen af en aan gaan rijden om het ERTMS-systeem uit te testen. (Foto: Beugelknakker (CC))
De Zeeuwse Lijn waar over enkele jaren treinen af en aan gaan rijden om het ERTMS-systeem uit te testen. (Foto: Beugelknakker (CC))

In Zeeland groeit binnen het onderwijs onvrede over de plannen van het Rijk om in 2029 de spoorlijn tussen Vlissingen en Roosendaal maandenlang stil te leggen voor een grootschalige test van het ERTMS-signaleringssysteem

Stichting Scholierenvervoer Zeeland (SSZ), een samenwerkingsverband van scholen, heeft aangegeven naar de rechter te stappen omdat de sluiting volgens hen grote gevolgen zal hebben voor duizenden scholieren en docenten. 

Onvoldoende resultaat

Het conflict speelt al langer. De Zeeuwse scholen kaartten de zorgen eerder aan bij het ministerie, maar gesprekken leverden onvoldoende resultaat op. De proef maakt deel uit van een landelijk plan om het verouderde beveiligingssysteem op het spoor – daterend uit de jaren zestig – te vervangen. Het traject Vlissingen–Roosendaal kwam uit een analyse naar voren als de meest geschikte locatie voor een uitgebreide test, ondanks eerdere overwegingen om de Hanzelijn te gebruiken. Het enige verschil met de Hanzelijn is dat dit spoor de toegangspoort voor Zeeland is, waardoor er geen omleidingsroute mogelijk is.

Staatssecretaris Chris Jansen van Infrastructuur en Waterstaat sprak vorig jaar in Zeeland met tegenstanders en erkende de zorgen, maar benadrukte dat hij moet kijken naar "het grotere geheel". Het nieuwe ERTMS-systeem, dat in veel Europese landen al is ingevoerd, moet het treinverkeer veiliger en frequenter maken. Naast Zeeland wordt ERTMS binnen enkele jaren ook in Friesland getest. Volgens Jansen is een realistische praktijktest noodzakelijk om het systeem verantwoord in het land uit te rollen.

Compensatiepakket

Om de pijn te verzachten beloofde de overheid vorig jaar een compensatiepakket voor de regio. Dat omvat vervangend vervoer, extra reisinformatie en een speciale scholierenbus die langs het spoor zal rijden. Daarnaast zijn toezeggingen gedaan voor toekomstige investeringen in de Zeeuwse spoorverbinding. Toch vindt SSZ dat deze maatregelen onvoldoende zijn om de langdurige ontwrichting voor het onderwijs op te vangen, en daarom zet de stichting de juridische stap tegen het Rijk.