IC Berlijn met getrokken rijtuigen neemt vandaag afscheid met onofficiële afscheidsrit

De getrokken IC-rijtuigen van de Deutsche Bahn rijden vandaag voor het laatst tussen Nederland en Duitsland. De ICE3neo neemt het stokje over. (Foto: Andre Pronk)
De getrokken IC-rijtuigen van de Deutsche Bahn rijden vandaag voor het laatst tussen Nederland en Duitsland. De ICE3neo neemt het stokje over. (Foto: Andre Pronk)

Na decennia trouwe dienst komt er een einde aan een tijdperk. Vandaag rijden de klassieke getrokken Duitse rijtuigen voor het laatst op de internationale verbinding tussen Amsterdam en Berlijn. Vanaf aanstaande zaterdag 1 november zullen alle treinen op dit traject worden gereden door de moderne ICE 3neo-treinstellen van Deutsche Bahn.

Hoewel er geen officiële afscheidsrit wordt georganiseerd zoals bij eerdere uitfaseringen – denk aan de ICR-rijtuigen of de locomotieven van de serie 1700 – willen treinliefhebbers dit bijzondere moment niet ongemerkt voorbij laten gaan. Daarom is iedereen met een geldig vervoersbewijs van harte welkom aan boord van de laatste reguliere ritten.

De laatste ritten

De laatste rit van de klassieke Intercity (IC146) vertrekt in de ochtend vanuit Berlijn en arriveert halverwege de middag in Amsterdam. Later die dag vertrekt de terugrit (IC243) vanuit Amsterdam richting Duitsland.

IC 146: Berlijn - Amsterdam

Station Tijd
Berlijn Ostbahnhof 09:53
Bad Bentheim 13:48–13:51
Hengelo 14:07–14:09
Deventer 14:41–14:47
Apeldoorn 14:57–14:59
Amersfoort Centraal 15:24–15:26
Hilversum 15:37–15:39
Amsterdam Centraal 15:58

IC 243: Amsterdam - Berlijn

Station Tijd
Amsterdam Centraal 17:59
Hilversum 18:20–18:22
Amersfoort Centraal 18:34–18:36
Apeldoorn 19:00–19:02
Deventer 19:12–19:18
Hengelo 19:51–19:52
Bad Bentheim 20:09–20:12
Hannover Hbf 22:01

Afscheid in stijl

Maurits Wever, verantwoordelijk als planner voor de internationale treindienst bij NS, laat weten dat er aan boord van de trein diverse betrokkenen en spoorliefhebbers aanwezig zijn. De rijtuigen worden speciaal voor de gelegenheid voorzien van bestickering en er vindt een verkoop van koersbordjes plaats, waaronder de resterende exemplaren van het ICR-afscheid op 27 september. De opbrengst gaat naar KaNS Centraal. Betalen kan uitsluitend contant.

In Amsterdam Centraal krijgt de laatste trein een passend eerbetoon met een plekje op spoor 2b. Reizigers die willen meereizen, dienen te beschikken over een geldig (internationaal) ticket. Een zitplaatsreservering wordt aangeraden.

Een nieuw tijdperk met de ICE 3neo en ICE L

Met het vertrek van de getrokken rijtuigen breekt een nieuw hoofdstuk aan voor de verbinding tussen Nederland en Duitsland. De ICE 3neo zal de komende tijd de diensten verzorgen, met meer comfort, snellere reistijden en moderne voorzieningen. Later zal de ICE L, een nieuw type lagevloer-IC van Deutsche Bahn, de verbinding verder gaan overnemen, met als voordeel dat deze trein in tegenstelling tot de andere ICE-treinen laagvloers is.