IC Berlijn met getrokken rijtuigen neemt vandaag afscheid met onofficiële afscheidsrit
 
				    				    Na decennia trouwe dienst komt er een einde aan een tijdperk. Vandaag rijden de klassieke getrokken Duitse rijtuigen voor het laatst op de internationale verbinding tussen Amsterdam en Berlijn. Vanaf aanstaande zaterdag 1 november zullen alle treinen op dit traject worden gereden door de moderne ICE 3neo-treinstellen van Deutsche Bahn.
Hoewel er geen officiële afscheidsrit wordt georganiseerd zoals bij eerdere uitfaseringen – denk aan de ICR-rijtuigen of de locomotieven van de serie 1700 – willen treinliefhebbers dit bijzondere moment niet ongemerkt voorbij laten gaan. Daarom is iedereen met een geldig vervoersbewijs van harte welkom aan boord van de laatste reguliere ritten.
De laatste ritten
De laatste rit van de klassieke Intercity (IC146) vertrekt in de ochtend vanuit Berlijn en arriveert halverwege de middag in Amsterdam. Later die dag vertrekt de terugrit (IC243) vanuit Amsterdam richting Duitsland.
IC 146: Berlijn - Amsterdam
| Station | Tijd | 
|---|---|
| Berlijn Ostbahnhof | 09:53 | 
| Bad Bentheim | 13:48–13:51 | 
| Hengelo | 14:07–14:09 | 
| Deventer | 14:41–14:47 | 
| Apeldoorn | 14:57–14:59 | 
| Amersfoort Centraal | 15:24–15:26 | 
| Hilversum | 15:37–15:39 | 
| Amsterdam Centraal | 15:58 | 
IC 243: Amsterdam - Berlijn
| Station | Tijd | 
|---|---|
| Amsterdam Centraal | 17:59 | 
| Hilversum | 18:20–18:22 | 
| Amersfoort Centraal | 18:34–18:36 | 
| Apeldoorn | 19:00–19:02 | 
| Deventer | 19:12–19:18 | 
| Hengelo | 19:51–19:52 | 
| Bad Bentheim | 20:09–20:12 | 
| Hannover Hbf | 22:01 | 
Afscheid in stijl
Maurits Wever, verantwoordelijk als planner voor de internationale treindienst bij NS, laat weten dat er aan boord van de trein diverse betrokkenen en spoorliefhebbers aanwezig zijn. De rijtuigen worden speciaal voor de gelegenheid voorzien van bestickering en er vindt een verkoop van koersbordjes plaats, waaronder de resterende exemplaren van het ICR-afscheid op 27 september. De opbrengst gaat naar KaNS Centraal. Betalen kan uitsluitend contant.
In Amsterdam Centraal krijgt de laatste trein een passend eerbetoon met een plekje op spoor 2b. Reizigers die willen meereizen, dienen te beschikken over een geldig (internationaal) ticket. Een zitplaatsreservering wordt aangeraden.
Een nieuw tijdperk met de ICE 3neo en ICE L
Met het vertrek van de getrokken rijtuigen breekt een nieuw hoofdstuk aan voor de verbinding tussen Nederland en Duitsland. De ICE 3neo zal de komende tijd de diensten verzorgen, met meer comfort, snellere reistijden en moderne voorzieningen. Later zal de ICE L, een nieuw type lagevloer-IC van Deutsche Bahn, de verbinding verder gaan overnemen, met als voordeel dat deze trein in tegenstelling tot de andere ICE-treinen laagvloers is.