NS neemt afscheid van getrokken rijtuigen
Na 186 jaar heeft NS formeel afscheid genomen van het getrokken reizigersmaterieel. Hiermee is er een einde gekomen aan de inzet van een door de TRAXX-locomotief getrokken ICR-rijtuigen op het spoor, en rijdt de NS enkel nog met volledige elektrische treinstellen.
Helaas verliep een van de laatste ritten met het getrokken ICR-materieel niet vlekkeloos waardoor er een trein geëvacueerd moest worden. Dit lijkt naar verwachting dan ook de laatste reizigersrit met dit materieel te zijn. De treincombinatie werd afgelopen weekend voor het laatst door NS in de dienstregeling gezet op het traject tussen Den Haag en Eindhoven. De bedoeling was dat de trein nog op zondag zou worden ingezet, maar helaas mocht dat niet baten nadat de trein op zaterdag abrupt tot stilstand kwam, waarna de passagiers geëvacueerd moesten worden.
Evacuatie
Het ging om de treinrit van Den Haag naar Eindhoven die om 13:19 vanuit Den Haag Centraal vertrok. Na Rotterdam Centraal ging het mis en strandde de trein omstreeks 14:00 uur te Mookhoek op het HSL-traject naar Breda. Volgens de omroep in de trein zou een storing met de stroomafnemer van de TRAXX-locomotief de oorzaak zijn geweest. Toen na enkele pogingen van technisch personeel met de opgetrommelde Incidentenbestrijding van ProRail de trein niet van zijn plek wou komen werd er door het personeel besloten om de trein uiteindelijk te evacueren. De evacuatie vond rond half vier plaats waarna alle reizigers via een loopbrug veilig konden overstappen in een gereedstaande ICNG-trein.
Nadat alle reizigers overgestapt waren kon de trein weer verder rijden in de richting van Breda. In de tussentijd zou de gestrande trein met behulp van de werkende TRAXX-locomotief aan de andere zijde weer in de richting van Den Haag zijn gereden voor onderzoek. Daarna is de trein niet meer in de reizigersdienst verschenen.
Al eerder vond er op zaterdag 27 september nog een afscheidsrit plaats door België, een van de trajecten waar de rijtuigen jarenlang dienst hebben gedaan als Intercity van en naar Brussel.
Reserve
Het is allerminst zeker dat dit de laatste rit bij NS is met getrokken rijtuigen. Momenteel heeft de NS voldoende ICNG-stellen om alle ICR-rijtuigen na ruim veertig jaar met pensioen te laten gaan. Volgens NS zijn er momenteel van de destijds 317 bij Talbot bestelde rijtuigen nog 42 rijtuigen over die voorlopig nog op reserve blijven staan als er urgente problemen zijn. Een deel van de rijtuigen is inmiddels verkocht aan Leo Mobility en ook Defensie zou interesse hebben.
De TRAXX-locomotieven die NS in gebruik heeft zijn eigendom van leasemaatschappij Akiem en worden momenteel geleidelijk afgestoten en overgespoten in de huisstijl van het leasebedrijf waarna ze worden overgedragen. De locomotieven zullen uiteindelijk na ruim tien jaar dienst bij andere vervoersbedrijven dienst gaan doen voor tractie van goederen- of reizigerstreinen.
Reportage over de levensloop
Op korte termijn volgt er op Treinenweb.nl een reportage over de levensloop van de getrokken rijtuigen.