Hoe Great Western Railway het wereldrecord met een batterijtrein verbrak

Great Western Railway (GWR) heeft vorige maand het wereldrecord voor de langste rit op batterijvermogen ruimschoots verbroken. Een aangepaste Class 230-trein legde 's nachts 200 mijl (322 kilometer) af vanuit Reading, via London Paddington en Oxford, en keerde daarna terug zonder externe oplading.
Met deze gebeurtenis werd het eerdere record van Stadler met de Flirt Akku, die in 2021 224 kilometer aflegde, overtroffen. In dit artikel gaan we in op de techniek achter deze bijzondere prestatie, en hoe deze verschilt met de Zwitserse treinfabrikant Stadler.
Recordpoging
De recordrit werd bevestigd door de Rail Performance Society. Aan boord bevonden zich zes lithiumbatterijen, waarvan er vijf voldoende bleken om de afstand te overbruggen. Volgens GWR resteerde aan het eind nog 22 procent capaciteit, goed voor nog eens 93 kilometer extra bereik. Technisch directeur Simon Green benadrukte dat de recordpoging een serieus punt heeft: "Investeren in batterijtechnologie is essentieel nu we onze verouderde dieselvloot willen vervangen."
Het verschil met de Flirt Akku van Stadler is opvallend. Die vestigde in 2021 het toenmalige record door in winterse omstandigheden 224 kilometer te rijden op de route Berlijn–Warnemünde. Met de nieuwe prestatie van GWR is de lat aanzienlijk hoger gelegd. Waar Stadler vooral demonstreerde dat batterijtractie in barre koude omstandigheden haalbaar is, laat GWR zien dat de technologie inmiddels rijp is voor praktisch gebruik op grotere schaal en in regulier reizigersvervoer
FastCharge
Een van de publieke geheimen achter de wereldrecordpoging is het FastCharge-systeem. Deze technologie maakt het mogelijk om treinen in slechts 3,5 minuten op te laden op speciaal ingerichte perrons, waarbij de geleiderail alleen onder spanning staat als de trein erboven staat. Het gebruik van een zogenoemde derde-rail wordt vaker in Engeland gebruikt. Uit meer dan 1.500 testuren blijkt dat dit systeem betrouwbaar werkt onder wisselende omstandigheden, zonder dat ingrijpende netwerkaanpassingen nodig zijn.
In februari 2024 vestigde dezelfde trein al een Brits record door 138 kilometer volledig op accuvermogen af te leggen. Daarbij werd slechts 45 procent van de batterijcapaciteit benut. Tijdens de proef werden snelheden tot 96 km/uur gehaald, hellingen tot 200 meter overwonnen en meerdere stops gemaakt. Ingenieurs concludeerden dat het maximale bereik theoretisch boven de 120 mijl (ongeveer 193 km) ligt.
Batterijtractie bij GWR
GWR ziet hierin een reëel alternatief voor dieseltractie, met tot 80 procent minder CO2-uitstoot en lagere operationele kosten. Het bedrijf bereidt zich voor op grootschalige inzet, in lijn met het Britse doel om tegen 2050 een spoorwegnet zonder uitstoot te realiseren.
Maar hoewel al deze inspanningen serieus bedoeld zijn, is af te wachten welke andere partij dit wereldrecord weer weet te overtreffen. Met de oprukkende batterijtractie wereldwijd die elke fabrikant ontwikkelt, lijkt dit een ware wedloop te worden.