Tsjechische RegioJet schaft 34 nieuwe treinen aan bij Škoda Group
De Tsjechische spoorwegmaatschappij RegioJet heeft een contract gesloten met de Škoda Group ter waarde van omgerekend 370 miljoen euro voor de levering van 34 nieuwe hybride treinstellen. Het gaat om hybride treinstellen, die vanaf december 2029 in dienst komen.
De BDEMU is gebaseerd op het beproefde Panter-platform van Škoda, maar introduceert een hybride aandrijving. De tractie kan worden geleverd via bovenleiding, accu’s of een dieselgenerator die voor een extra reikwijdte moet zorgen. Dankzij dit modulaire ontwerp kunnen de treinen later worden omgebouwd tot volledig batterij- of volledig elektrische uitvoeringen, wat de vloot toekomstbestendig maakt.
Duurzaamheid en emissiereductie
De combinatie van elektrische aandrijving, HVO-geschikte dieselmodules en slim energiemanagement zorgt voor een aanzienlijke milieuwinst. Jaarlijks kan zo tot 19.000 ton CO₂-uitstoot worden bespaard. Daarnaast zijn de treinen ontworpen met oog voor energie-efficiëntie en een zo stil mogelijke werking, wat de impact op het milieu verder beperkt.
Comfort en digitale innovaties
De nieuwe treinen verschijnen in twee- en driedelige uitvoeringen en bieden voorzieningen zoals business class-stoelen, airconditioning, wifi, stopcontacten en moderne reisinformatie en zijn voor de toegankelijkheid voorzien van een gelijkvloerse instap, rolstoeltoegankelijke toiletten en ruimte voor kinderwagens, fietsen en rolstoelen. Voor veiligheid zijn er camera’s en ETCS-beveiliging aanwezig. Daarnaast zorgen digitale systemen voor een optimaal energieverbruik, soepele overgang tussen aandrijfmodi en voorspellend onderhoud.
Inzet
Reizigers kunnen vanaf december 2029 in de nieuwe trein instappen op de lijnen Pardubice–Liberec (R14A), Liberec–Ústí nad Labem (R14B), Praag–Tanvald (R21), Kolín–Rumburk (R22) en Praag–Rumburk (R24). Vooral op de verbinding Pardubice–Liberec verwacht RegioJet kortere reistijden.