Historische locomotieven in Arnhem zoeken hulp voor een nieuwe toekomst

Op het terrein van de Kleefse Waard in Arnhem staan twee bijzondere industriële locomotieven te wachten op een nieuw hoofdstuk in hun bestaan. Jarenlang waren zij in dienst van bedrijven als Akzo Nobel en BASF. Nu zoeken deze robuuste machines iemand met passie voor techniek en spoorhistorie om ze weer rijvaardig te maken.
De beide locomotieven – een rode en een gele - van de fabrikant Orenstein & Koppel maken al sinds minimaal 1985 deel uit van het industrieterrein in Arnhem. Ze waren destijds onmisbaar voor het intern transport van goederenwagons. Vanuit het NS-rangeerterrein “Het Broek” werden de wagons naar het terrein gebracht, waarna de machinist en de rangeerder ze verspreidden over het terrein. Naast het rangeren waren ze ook verantwoordelijk voor het lossen van de lading. Zo vervoerden ze dagelijks wagons met vloeistoffen, stukgoed en gas over het rangeerterrein.
Locomotieven
De rode locomotief staat inmiddels al langere tijd stil, maar de gele is in de afgelopen jaren nog af en toe gebruikt voor scenario-oefeningen van de brandweer en ProRail. Beide locs zijn in eigendom van het industriepark De Kleefse Waard en bevinden zich technisch gezien in een redelijke tot goede staat. Wel is er dringend onderhoud nodig aan het binnenwerk van de machinistenruimte en het exterieur – van een lik verf tot herstel van onderdelen.
Een toekomst voor het publiek
Het doel is om beide locomotieven op te knappen en in hun oorspronkelijke staat terug te brengen. Ze zullen daarna niet meer dagelijks gebruikt worden, maar binnen worden geplaatst en slechts ingezet worden bij bijzondere gelegenheden. Denk aan demonstraties of publieksdagen waarop getoond kan worden hoe het spoorvervoer op het industrieterrein vroeger in zijn werk ging.
Voor deze bijzondere klus wordt gezocht naar iemand met hart voor de zaak: een spoorliefhebber of technicus die weet wat hij doet, en die het leuk vindt om historische locomotieven weer tot leven te wekken.
Er is een nette werkplaats met smeerput beschikbaar op het terrein in Arnhem, zodat er veilig en goed aan de onderzijde gewerkt kan worden. Belangrijk is dat er netjes en veilig gewerkt wordt, en dat er regelmatig overleg plaatsvindt over de voortgang en de kosten. Het gaat om een serieuze en eervolle opdracht waarbij historische waarde centraal staat.
Heb jij ervaring met locomotieven, dieseltechniek of spoorvoertuigen, of gewoon een grote liefde voor het industriële spoorverleden? En wil jij je handen uit de mouwen steken om deze unieke locomotieven weer tot leven te wekken? Neem dan contact op met initiatiefnemer Gert van de Weerd.