Arriva in Tsjechië bestelt nieuwe treinen bij Škoda

De Tsjechische vervoerder Arriva Vlaky gaat vanaf december 2028 een nieuw hoofdstuk schrijven in het langeafstandstreinvervoer. Na het winnen van een aanbesteding van het Tsjechische ministerie van Transport voor de lijnen Ex6 (Praag – Plzeň – Cheb) en R16 (Praag – Beroun – Plzeň – Klatovy).

De investering bedraagt omgerekend 284 miljoen euro, en betreft de aanschaf van 22 nieuwe elektrische treinstellen van de Škoda Group.

Škoda 26Ev

De nieuwe treinen, gebaseerd op het Škoda 26Ev-platform zijn voorzien van een strak turquoise design met een paarse streep en een opvallend X-motief, dat symbool staat volgens de Tsjechische vervoerder voor beweging en innovatie. De lagevloertreinen bieden onder meer een hoop comfort met brede stoelen en veel beenruimte, een cateringfaciliteit aan boord met een bistro in de vierdelige stellen, veel ruimte voor het stallen van fietsen, en volledig laagvloers en drempelvrij voor mensen met een mobiliteitsbeperking.

Daarnaast zijn de treinen voorzien van airconditioning, Wi-Fi, realtime reizigersinformatie, oplaadpunten, camerabewaking en automatische treinbesturing (ATO). Ook zijn de treinen voorzien van ERTMS op level 2 met de nieuwste baseline versie. Voor het onderhoud kunnen de treinen ook op afstand worden uitgelezen.

De vloot zal bestaan uit twee soorten:

  • 16 driedelige treinstellen met 224 zitplaatsen, voor de lijn R16 en ter versterking van de Ex6. Deze krijgen onder meer verkoopautomaten en een uitgebreid fietsgebied.
  • 6 vierdelige treinstellen met 315 zitplaatsen, inclusief een eerste klas en een bistro, specifiek voor de Ex6-lijn.

De nieuwe treinen kunnen worden geconfigureerd van drie tot zeven rijtuigen en zijn voorbereid op internationaal verkeer dankzij hun dual voltage-systeem (3 kV DC / 25 kV AC), met optionele aanpassing naar 15 kV AC ook geschikt voor Duitsland. Helaas valt Nederland buiten de boot voor wat de beschikbare configuratie betreft. In Nederland zijn overigens ook geen treinen van Škoda op het spoor, maar wel weer auto's van dat merk. 

Specificatie Driedelig treinstel Vierdelig treinstel
Lengte 82.250 mm 109.500 mm
Maximumsnelheid 200 km/h
Spanningssysteem 3 kV DC / 25 kV AC
Vermogen 2.800 kW 4.200 kW
Vloerhoogte 600 mm