Strukton en BAM gekozen voor aanleg van ERTMS op Noordelijke Lijnen

Deze maand is een belangrijke stap gezet in de uitrol van het Europese treinbeveiligingssysteem ERTMS op de Noordelijke lijnen. Twee Friese trajecten zijn gegund aan aannemers: Strukton gaat aan de slag op het traject Leeuwarden - Harlingen Haven, terwijl BAM verantwoordelijk is voor Leeuwarden - Stavoren.
Door de aanbesteding op te splitsen, krijgen meerdere bedrijven de kans ervaring op te doen met de aanleg van ERTMS.
Aanleg en voorbereiding
De twee trajecten maken deel uit van het grotere project ERTMS Noordelijke Lijnen, dat in totaal zes trajecten en de stations Groningen en Leeuwarden omvat. De voorbereidingen voor de werkzaamheden starten dit jaar, en in 2026 begint de daadwerkelijke aanleg van het systeem. Dit gebeurt naast het bestaande ATB-beveiligingssysteem, dat pas na de indienststelling van ERTMS wordt verwijderd.
Testen en uitrol
Het traject Leeuwarden - Harlingen Haven speelt een belangrijke rol binnen de teststrategie van het ERTMS-programma. Hier wordt de nieuwste versie van het systeem getest met aangepaste treinen van het type WINK, infrastructuur en getraind personeel. Na succesvolle tests volgt de ingebruikname van ERTMS op het traject naar Stavoren en daarna op de overige Noordelijke lijnen. Het project is een samenwerking tussen ProRail, Arriva, de provincies Fryslân en Groningen, en de landelijke programmadirectie ERTMS.
ERTMS op landelijke schaal
Naast de Noordelijke lijnen is in 2024 ook de Zeeuwse lijn (Vlissingen - Lewedorp) toegevoegd aan de eerste tranch van het landelijke ERTMS-programma, samen met het traject Kijfhoek - Belgische grens. In Nederland is ERTMS al operationeel op onder andere de HSL-Zuid, Betuweroute, Amsterdam - Utrecht en Lelystad - Zwolle. Deze uitbreiding past binnen de bredere strategie om het treinverkeer veiliger en efficiënter te maken. In de komende jaren wordt duidelijk welke trajecten er in de volgende tranche onder handen genomen worden.
Uiteindelijk is het de bedoeling om over tientallen jaren ERTMS in heel Nederland werkend te hebben als vervanging van het oudere ATB-systeem.