De 115 van de Stichting DE-3 bezocht

Enige tijd geleden hebben we toestemming van de Stichting DE-3 toestemming gekregen om eens een kijkje te mogen nemen in de 'Rode Duivel 'Plan-U 115, welke op het opstelterrein van Amersfoort staat en eigendom is van de Stichting DE-3.

Geschiedenis

In de midden jaren 50 waren de dieseltreinen van die tijd waren technisch op, dus ontwierp de NS een nieuwe modernere trein. De plan U (of de DE-III) genoemd) werd geboren:

De techniek was vrijwel gelijk naar de TEE stellen. De kop was afgeleid van het type Mat '54 (hondenkop). In 1959 werd er door de NS opdracht gegeven om 15 stellen van het plan U, gevolgd door in 1961 nog eens 15 en in 1962 12 te laten bouwen. Uiteindelijk werden de stellen tussen 1960 en 1963 geleverd. De 42 stellen werden genummerd als 111 t/m 152. Deze treinstellen werden afgeleverd een rode kleur met zand gele bies. En zo ontstond hun bijnaam "Rode Duivel".

Tussen 1965 en 1967 werden de stellen voorzien van ATB. De ATB kast is gemonteerd in de bagage-afdeling.

Aan het eind van de jaren 60 en begin jaren 70 werden de Plan-U treinstellen voorzien van de NS-gele huiskleur met blauwe reclamebanen erop warana de bijnaam "Rode Duivel" verviel. Wegens vele deurstoringen die optraden bij stuifsneeuw in de winter, werden de schuifdeuren tussen 1971 - 1972 vervangen door zwaai/zwenk deuren welke we ook van het andere hedendaagse materieel kennen.

Tussen de jaren 1980 en 1984 is een gedeelte van de serie van de Plan-U voorzien van ramen uit de Sprinter-trein om zo te kunnen beschikken over reserve raamonderdelen voor de rest van de serie. Zo kreeg ook de 115 zijn sprinter-ramen.

Midden jaren 90 kwam de opvolger voor de plan U, de Buffel, waardoor de Plan U stellen, en dus ook de 115 steeds minder vaak werd ingezet. In 1999 werd de 115 door de Syntus overgenomen omdat zij nog niet de beschikking hadden over de nieuwe LINT-treinstellen. De stellen reden toen op het traject Arnhem - Zevenaar.

In april 2001 ging de 115 weer terug naar de NS, waar ze meteen aan de kant werden gezet. Gezien er eind 2001 een gebrek aan materieel was, werden er 15 Plan-U stellen opnieuw in gebruik genomen. Ze kregen een nieuw interieur, een nieuwe motor en de stellen kregen airco in de cabine. Daardoor werd er een grote zwarte doos boven de cabine van de motorbak geplaatst.
Deze stellen reden op Eindhoven – Heeze / Weert en Groningen – Zwolle om Plan V´s uit te sparen. Eind 2003 viel ook het doek voor deze stellen.

De115 (samen met de 113) behoorde echter niet tot deze 15 gelukkige DE-III's

Per 06-12-2003 kwam de 115 in bezit van de HIJSM waar deze in Haarlem stond, hier kreeg deze weer zijn rode uitstarling terug zodat de 'rode duivel' weer terug was van weggeweest. Helaas werd het stel samen met enkele andere stellen op de nacht van 21 op 22 februari 2009 gevandaliseerd en zwaar toegetakeld. Gezien de stichting het niet meer kon opbrengen om het stel nog te kunnen restaureren is deze uiteindelijk overgebracht naar de Stichting DE-3. Dit stel was van alle drie de gevandaliseerde stellen het zwaarst beschadigd. Zo waren er ramen ingeslagen en zijn is het interieur vernield.

De Stichting DE-3 heeft zich vervolgens met een veel team van vrijwilligers over dit stel ontfermd om deze weer op te lappen, zoals deze er weer uit hoort te zien.

Inmiddels heeft het stel al enkele malen op eigen kracht gereden, nadat de motor enkele jaren niet meer gedraaid heeft. Dit was binnen het hoofdspoor van Amersfoort, gezien er nog een toelating moet komen om deze op de hoofdrijbaan te laten rijden.

De fotoreportage

Deze foto's zijn van enkele jaren oud, maar we kunnen nu vertellen dat het treinstel er nu meer toonbaarder en opgeruimder eruit zal zien. Op de foto's zien we o.a ook de treurige aanblikken op de schade die het treinstel heeft ondergaan, maar twee jaar na dato is dit treinstel behoorlijk opgeknapt. Later hopen we hier wat beelden van te tonen.


De 115 staat hier op de plek in Amersfoort waar hij thuishoort in Amersfoort.

Video

Hier kan je een virtuele rondleiding krijgen door het stel, via een Youtube-video

Samenvatting

Na een tijd van werkzaamheden en het feit dat deze trein nu eindelijk rijvaardig is is het duidelijk dat de werkzaamheden nu op zijn eind zijn, de trein heeft al enkele ritten op eigen kracht gereden over ene korte route. Uiteraard zullen we ons best gaan doen om op termijn uiteraard dit treinstel nog een keer te bezoeken voor een nieuwe reportage, en het herstelde treinstel weer uitgebreid in beeld plaatsen.

Dus houd de reviews in de gaten, en we nemen je vast nog eens mee met de rode duivel '115'.

 

 

 

Aar