De reunie van de 1200 -serie locomotieven

Het jaar 2011 is het jaar waar de 1200-locs centraal staan. Dit jaar is het namelijk zestig jaar geleden dat de eerste 1200-loc werd afgenomen bij bouwer Werkspoor en dat deze in dienst kwam bij de NS, en ook is dit het jaar waar de NVBS (Nederlandse Vereniging voor Belangstellende van het Spoor- en Tramwegwezen) 80 jaar bestaat .

Speciaal voor dit heuglijke feit werd er op 12 november 2011 een groot gecombineerd jubileumfeest  met een unieke reunie van alle bestaande locs uit de 1200 serie gehouden. Zo werd er een o.a een line-up van een groot deel 1200-locs getoond en vond er een rondrit plaats door het land, die de plaatsen van de opstellingen van de 1200-serie locomotieven aandeed.

Ook TreinenWeb was bij dit evenement, en reise mee met de excursietrein.
Ga er lekker voor zitten, lees verder en geniet van onze reportage en de foto's.

Het verzamelen van de groep
Op een vroege zaterdagmorgen was TreinenWeb reporter Aar onderweg van Woerden naar Utrecht om mee te mogen reizen met de 1200-express. Nadat ik om 9 uur op het station aankwam viel het me op dat er al diverse spotters in de stationhal rondliepen, herkenbaar met fototoestel om hun nek. Na een snelle blik op het nieuwe vertrektijdenbord welke in de stationhal hing heb ik mijn weg alvast vervolgd naar het aangekondigde spoor 4. Ik wist uit de brief die ik van te voren kreeg dat de speciale excursietrein hier zou gaan stoppen, maar een extra check is altijd wel wenselijk, het zou niet opmerkelijk zijn dat dit spoor wel eens had kunnen veranderen.

De groep was al snel gevonden op spoor 4, een grote groep mensen had zich verzameld en er vormden groepjes van diverse spoorweg-fanaten. Ikzelf zag hier en daar ook enkele bekenden en had me daar bij aangesloten in afwachting van de trein waar het allemaal om draaide. Al snel werd de groep door een begeleider van de excusie met een megafoon bijelkaar geroepen waarna er instructies volgden over een vlotte instap, want er stonden immers 300 man op het perron die met de trein mee zouden reizen. De mensen die VIP-gast waren moesten zich verspreiden naar het B-gedeelte van het perron. En de mensen die zich op hadden gegeven moesten zich verspreiden over de C t/m J gedeeltes. Ik viel in de laatste categorie.

De schrik vloog ons aan toen de hele trein een vertraging van 30 minuten te hebben, die na enkele minuten verhoogd werd naar 40 minuten. De trein zou dus rond 10.12 aankomen in plaats van de geplande 9.32. De treinspotters en reizigers gingen onmurwdoor lekker door met het delen van foto's en het voeren van spoorse gesprekken totdat de trein in zicht was, de ijzige kou deed de spotters immers niks.

De trein kwam uiteindelijk om 10:12 het station binnenrijden. De tractie werd geleverd door de 1202 van de Spoorwegmuseum met de ex-ACTS loc1252 achterop de stam. Er werd snel ingestapt, waarna we na drie minuten konden vertrekken.

De excursierit
Nadat ik had plaatsgenomen in een Plan-E rijtuig van de SHD (Stichting Historisch Dieselmaterieel) kwam het hele gevolg met rijtuigen al snel in beweging gepaard met enkele schokken, echt iets wat we voor oude rijtuigen voor lief nemen. We reden Utrecht uit en we zagen op de perrons naast ons vele treinspotters staan die deze unieke trein op de plaat wouden brengen. De rit volgde door het Groene Hart, de vol gebouwde plekken langs het spoor vlogen voorbij tot aan Vleuten, waarna we duidelijk het Groene Hart in kwamen, en tussen de weilanden door reden. Net na Woerden kwam er een trein-conducteur langs die de namen van de excursisten controleerde en vervolgens afvinkte op een lijst, en desgewenst een ouderwets knipje in hun vervoersbewijs gaf.

We kwamen na een klein uurtje reizen vervolgens aan onder het dak van het station van Den Haag. Hier ging de de hele treinstam kopmaken op een middenspoor om vervolgens door te rijden naar Den Haag HS waarmee de 1252 de tractie zou overnemen. Op dit nostalgische station werd een fotostop ingelast zodat de reizigers en spotters de hele trein vanuit alle posities konden filmen of fotograferen. De tussenstop was niet van lange duur, gezien we vertraging hadden gelopen, en deze in moest worden ingehaald, we wouden immers niet te laat in Amersfoort aan komen. 

De route werd uiteindelijk vervolgd naar Haarlem, de planning was dat we naar Zandvoort zouden gaan voor een fotostop, maar dit was onhaalbaar gezien de vertraging, en dit werd omgeroepen door de trein, door iemand met de megafoon. Gelukkig namen de deelnemers genoegen met het feit dat de geplande fotostop niet doorging, en reden we door naar Haarlem. In Haarlem maakten we dus een vervangende fotostop. Wederom konden we onder de antieke kap van dit station wat al ruim 100 jaar bestaat weer mooie foto's schieten.

Een TBP-scherm, welke de digitale versie is van de oude en vaak trouwe CTA-bak die boven het perron hing maakte enige onduidelijkheid dat zich op de ene helft van het perron de trein naar Amsterdam Sloterdijk zou bevonden, en de andere helft een gezelchaps trein was. De onduidelijkheid was zelfs zo groot dat een andere reiziger zich afvroeg of deze trein daadwerkelijk naar Sloterdijk zou rijden. Ik heb haar verteld dat dit een besloten excursietrein was. De trein zou overigens wel naar Amsterdam Sloterdijk rijden, maar zou er dus niet stoppen.

Nadat de conducteur na twintig minuten pauze weer op zijn fluitje blies, stapten we weer in en maakten vervolgens koers in de richting van Amsterdam.

In Amsterdam kwamen we nog even voor een rood sein te staan waarbij we enkele minuten moesten wachten, waarna we in een tempo door konden rijden naar Amersfoort via Hilversum en Naarden en Bussum. Tijdens de rit reden we o.a langs de bekende Dijksgracht welke vol staat met divers terzijde gesteld materieel zoals oude Mat'64 stellen, diverse 1800-locs en de TEE-trein van de Stichting TEE die daar deels opgeslagen is. Ook reden we langs de werkplaats en het opstelterrein van de Watergraafsmeer waar we een handje vol V250-stellen stellen aantroffen welke binnenkort over zullen worden gedragen aan NS HiSpeed, ook de pas geleverde V250 trein stond ook al klaar om proefritten te gaan maken, maar daar kwamen we niet voor, het doel was uiteindelijk de 1200-locs's te fotograferen en te bezichtigen in Amersfoort.

De expositie in Amersfoort
Het 'moment supreme' was eindelijk in zicht en we naderden station Amersfoort, bij het binnenrijden op perron 2 werden we vervolkomd door hordes, en dan heb ik het echt over een massa van honderden mensen, die deze excursietrein op de foto of film wouden vastleggen. Nadat ik met de groep uitgestapt werd de stam rijtuigen met voor en achter de 1202 en de 1252 afgerangeerd naar de Bokkeduinen, waar de locsna een korte tijd uidelijk op het middelste spoor 3 werden geplaatst om vereeuwigd te kunnen worden op hele foto en filmcamera's.

Stuk per stuk werden langzamerhand steeds meer locomotieven opgesteld zodat er een volgorde ontstond met de locomotieven:
1253 - 1251 - 1252 - 1255 - 1211 - 1218 - 1201 - 1202

Nadat ik me een half uur tussen de mensenmassa's had begeven en hier en daar wat mooie foto's gemaakt had, waaronder voor in deze review begaven twee locs met de nummers 1251 en de 1202 zich weer naar de rangeerterreinen om daar zich aan te sluiten in de speciale excursietrein. De tractie werd nu weer gegeven door de 1202 van het Spoorwegmuseum, met achteroplopend de 1251 welke in NVBS uitvoering is bestickerd, en normaal voor ECTS rijdt. Het gevolg kwam dit keer aan op perron 1 omdat er op perron 2 nog een andere reguliere trein moest aankomen.

Tussenstop te Stroe
Nadat ik met de groep weer in was gestapt sloten de deuren en reden we vervolgens richting Stroe. Dit is een inmiddels verlaten stationnetje, welke al sinds 1937 gesloten is welke alleen nog een simpel perron telt. Hier kwam het viertal 1200-locomotieven met de nummers 1255 - 1211 - 1218 - 1201 nog even op lage snelheid langsrijden zodat we die nog in rijdende dienst konden filmen en fotograferen. Nadat deze set met locomotieven naar Apeldoorn doorreed zijn wijzelf ook daarheen gereden zodat daar alle 1200 locs nogmaals werden opgesteld, voor wederom een foto of een film.

Line-Up te Apeldoorn
De laatste fotostop was in Apeldoorn, hier kwamen wederom alle 1200-locomotieven weer bijeen om weer op de foto en film te kunnen worden geplaatst. Wij kwamen aan op het spoor van de VSM wat de afkorting is van de Veluwse Stoomtrein Maatschappij, hier stapten wij uit, en werden de rijtuigen tijdelijk even weg-gerangeerd. Het zestal aan 1200-locomotieven wat over was gebleven in Apeldoorn (EETC wou twee van zijn locs met de nummers 1251 en 1252 weer terug hebben na de reunie in Amersfoort) werd met brullende tractiemotoren heen en weer gerangeerd zodat er een keurige line-up van vier 1200-locs ontstond. Gretig maakte de spotters gebruik van deze mogelijkheid om dit unieke beeld vast te leggen. Later werd er een vijfde loc aan de line-up toegevoegd, waarbij deze op een regulier in gebruikzijde spoor van het station werd geplaatst. Wederom was men weer blij en konden er weer foto's worden gemaakt.

Na een uurtje fotograferen werd de line-up weer uit elkaar getrokken zodat het gevolg met 5 locs weer terug kon keren naar Amersfoort, waarbij de geslaagde reunie dan ten einde kwam.met een snelheid van max. 60 of 80 km/h reden we richting amersfoort, omdat de trein een snelheidsbeperking kreeg opgeleverd, dit omdat er een hoop locomotieven werden meegesleept.

De samenstelling
Voor deze excursie zijn vele samenstellingen geweest van 1200-locomotieven. Hieronder volgt een tabelletje met daarin de beschrijving en de eigenaar van de locs. Hierbij wordt uitgegaan van de locomotiefnummers die deze vroeger droegen. Het tijdelijke nummer staat eventueel bij de bijzonderheden vermeld.

Nummer
Eigenaar: Bijzonderheden
1201 WGL Turkooizen uitvoering, met (replica-)nummerplaten, zonder blauwe band.
1202 NSM Berlijns blauw met gele band.
1211 NSM Geel/grijze uitvoering
1214 EETC Ex-ACTS 1254, in kleurenschema van EETC en bestickerd met logo van de NVBS.
1215 EETC Ex-ACTS 1251
1218 KLOK Ex-ACTS 1253
1221 KLOK Ex ACTS 1255
1225 EETC Ex ACTS 1252

 De foto's zijn gemaakt voor en door Treinenweb. Op de foto's en de review rust copyright.

Fotogalerij

Aar