De enkel- en dubbeldeks Desiro voor ODEG

Op InnoTrans 2022 werd ook de nieuwe Siemens Desiro HC voor het Duitse ODEG gepresenteerd. In totaal zijn er 23 treinstellen besteld voor regionaal treinverkeer op het Elbe-Spree-netwerk. De levering bevat 21 zesdelige en 2 vierdelige treinen en rijden inmiddels al in dienst.

Al eerder in de zomer werd de eerste trein, nog voor InnoTrans plaatsvond, gepresenteerd aan het publiek. De treinstellen hebben een maximale snelheid van 160 kilometer per uur zijn laagvloers en voorzien van toegankelijke toiletten, stallingsplekken voor fietsen, wifi, stopcontacten, speciale ramen die telefoonstraling beter doorlaten, reisinformatieschermen en drukte indicatoren die ook in verbinding staan met de VRR-app. De treinen worden gefabriceerd in de Siemens-fabriek in het Duitse Krefeld. De bestelling heeft een waarde van ongeveer 300 miljoen euro.

Siemens Desiro HC voor ODEG

Elbe-Spree netwerk

De treinstellen rijden inmiddels op de regionale lijnen RE1, RE8 en RB17 in het nieuwe Elbe-Spree-netwerk. In januari 2019 kreeg ODEG de opdracht om deze lijnen te exploiteren na een Europese aanbesteding door Verkehrsverbund Berlin-Brandenburg (VBB). Het contract omvat de mogelijkheid om de capaciteit van de RE1-treinen uit te breiden wanneer de stations worden uitgebreid met langere perrons.

Het gebied waar de ODEG zijn exploitatie uitvoert. (Rechten: Treinenweb)
Het gebied waar de ODEG zijn exploitatie uitvoert. (Rechten: Treinenweb)

De ODEG heeft een speciaal schema uitgebracht met de tijden en trajecten waar deze nieuwe gedeeltelijke enkel- en dubbeldekstrein ingezet wordt.

Specificaties

Wielsamenstelling Bo'Bo' + 2'2' + 2'2' + Bo'Bo'
Spoorbreedtte 1435 mm (normaalspoor)
Maximumsnelheid 160 km/u
Tractie vermogen 4000 kW
Acceleratie na optrekken Meer dan 1,1m/s
Stroomvoorziening 15 kV wisselstroom (AC) / 16,7 Hz
Aantal zitplaatsen 390 zitplaatsen, waarvan 25 1e klas
Lengte trein 105 meter
Hoogte van instap 610mm, 730 mm en 800 mm
Breedtte 2,8 meter
Lengte rijtuig Koprijtuig: 26 meter, tussenrijtuig 25 meter
Gewicht 205 ton
Botsnormen TSI en EN 15227-compliant
Temperaturen voor gebruik -25 ºC tot 45 ºC

Fotogalerij

De Siemens Desiro HC voor ODEG. (Foto: ODEG)
Tijdens de beurs was er volop publiek voor dit nieuwe treinstel. (Foto: Treinenweb)
De benedenverdieping met comfortable zitplaatsen. (Foto: Treinenweb)
De trap naar boven in de tussenrijtuigen. (Foto: Treinenweb)
De benedenverdieping van de trein die gelijkvloers is en drempelvrij. (Foto: Treinenweb)
De bovenverdieping is ook voorzien van een rij stoelen. Dit zagen we ook bij de Alstom Coradia HC voor CFL. (Foto: Treinenweb)
De toilet is ook erg ruim en geschikt voor reizigers met een fysieke beperking. (Foto: Treinenweb)
De zitplaatsen zijn voorzien van een tafeltje en uiteraard ook stopcontacten. (Foto: Treinenweb)
De zitplaatsen in de Siemens Desiro HC. (Foto: Treinenweb)