Breng het spoor in huis tijdens de feestdagen

De kerst en oud en nieuw breekt bijna aan, en dat betekent de tijd van plezier en gezelligheid. Ook in deze periode waarbij de lockdown zorgt voor diverse beperkingen zijn er genoeg dingen te bedenken om alsnog leuke trein- en spoor gerelateerde activiteiten te doen. We lichten er een aantal van uit zodat je het jaar op een leuke manier kan afsluiten.

Films

Als je van films kijken houdt, dan is The Polar Express een interessante film om naar te kijken. Het is dé enige echte kerstfilm voor elke treinliefhebber: Terwijl een jongen in slaap probeert te vallen hoort hij het geluid van een trein. Wanneer hij naar buiten stapt ziet hij 'The Polar Express' voor zich. Een conducteur stapt uit een wagon en vraagt of hij op de trein wil stappen. Uiteindelijk beleven de twee een doldwaas avontuur waarvan je op het puntje blijft zitten. De film is te vinden op Netflix, Pathé Thuis en Ziggo On Demand.

Een film die geen kerstfilm is, maar wel een echte actiefilm is, is Unstoppable. Een Amerikaanse actie-thriller uit 2010 onder regie van Tony Scott. De film is lichtelijk gebaseerd op een incident waarbij in 2001 een trein op hol sloeg, het vertelt het verhaal van een op hol geslagen goederentrein en de twee mannen Frank Barnes en Will Colson die te trein trachten te stoppen, waarbij er gevaarlijke acties worden uitgevoerd. Deze film kan je momenteel bekijken op Pathé Thuis en Disney+ (Star).

Voor de oplettende lezer valt het misschien op dat de spraakmakende scene van uit Unstoppable ook in de eerste aflevering van De Grote Kleine Treinen competitie op Omroep Max is uitgezonden. Hier kan je al deze zes afleveringen terug zien.

The Polar Express en Unstoppable (Rechten: IMDB)

Rail Away

Rail Away is hét programma voor de treinliefhebber. Met de rustgevende stem van Bob van der Houven, en de ontspannende muziek, reis je na kerst tot aan oud en nieuw in nieuwe afleveringen door de vele landschappen over de hele wereld langs het spoor.

De EO heeft in zijn bestaan ook diverse afleveringen gewijd aan treinreizen in vele winterse landschappen. Een daarvan is Zutphen - Zwolle die op 30 december op televisie komt. Maar natuurlijk heb je ook op DVD of op internet afleveringen van bijvoorbeeld de Bernina Express die door de mooi Zwitserse bergen rijdt in de richting van Italië. Hier kan je een trailer-video zien van de route. De afleveringen van dit jaar vind je op NPO Start. Ga dus lekker zitten en genieten!

Rail Away met winterse beelden tussen Zutphen en Zwolle (Rechten: EO)

Een spelletje doen

Ben je meer van de kennisspelletjes? Dan kan je natuurlijk thuis vanaf de bank meedoen met de NS Weekly eindjaarsspecial. Vanuit het Spoorwegmuseum hebben vier deelnemers meegedaan om een greep naar de hoofdprijs te doen: Een jaar lang gratis toegang tot het Spoorwegmuseum en de officiële NS-bokaal. De wedstrijd die op YouTube wordt uitgezonden heeft inmiddels plaatsgevonden, maar je kan ook zelf, of samen met je gezin of familie, op de bank meedoen en een eigen wedstrijd voor thuis maken. Weet jij waar de Klimaatkamer staat? En weet je in welk jaar de eerste elektrische trein in dienst kwam? Haal jij de meeste punten met je familie?

Over terugblikken gesproken: Ook Treinenweb blikt net als de voorgaande jaren weer terug op alle gebeurtenissen van dit jaar. Noemenswaardig zijn de sneeuwperikelen in februari, en de instroom van de Intercity Nieuwe Generatie in ons land. Op de laatste dagen van het jaar zullen we het jaaroverzicht publiceren. De redactie is momenteel nog bezig met het samenstellen van het overzicht, maar we kunnen beloven dat er niks bijzonders wordt overgeslagen.

Deze terugblik die zal komen is tevens een van de laatste artikelen waarmee we het jaar zullen afsluiten. Maar ook in 2022 staan we weer klaar om het laatste nieuws voor onze trouwe lezer te publiceren.

Bij deze willen we al onze bezoekers alvast fijne kerstdagen en een gelukkig en gezond 2022 toewensen.

Proost!
Proost!