Station Rotterdam Alexander in een nieuw jasje

Met het symbolisch op groen zetten van zeven seinen is op vrijdag 10 juli het vernieuwde station van Rotterdam Alexander officieel geopend. De opening vond via een live-video plaats omdat er vanwege de coronamaatregelen een gezamenlijke opening met reizigers ongepast is.

De openingsceremonie vond 's middags even na half twee plaats op het nieuwe groene dak van het station. Zes organisaties en een reiziger draaiden om de beurt een sleutel om waarmee er één sein op groen sprong. De partijen die bij de opening aanwezig waren zijn: NS, ProRail, RET, Metropoolregio Rotterdam / Den Haag, Gemeente Rotterdam en de Verkeersonderneming. Als laatste mocht een reiziger de laatste sleutel omdraaien waarmee uiteindelijk het doek geopend werd waarmee het station officieel geopend werd. In de live-video was daarna nog virtuele rondleiding te zien. Ook Treinenweb was die dag op het station aanwezig om een fotoreportage te maken. Deze is onderaan dit artikel te vinden.

Over het nieuwe station

Het nieuwe ontwerp van de hal is gemaakt op basis van bouwtekeningen uit archieven. Tijdens de bouw bleek de constructie van het gebouw niet overeen te komen met de tekeningen en moesten er aanpassingen worden gedaan aan het ontwerp. Ook kabels en leidingen om het station lagen veel dieper dan gedacht. De afgelopen maanden is er ondaks een opgelopen vertraging hard doorgewerkt om de bouw van de nieuwe stationshal af te ronden terwijl reizigers gewoon nog gebruik konden maken van de bestaande perrons die bereikbaar waren met tijdelijke trappen.

Na het monteren van de gevels stortte de aannemer de vloeren en monteerden zij het kenmerkende plafond. Ook werden de casco winkelruimten afgemaakt zodat deze door de winkels verder ingericht konden worden. Daarnaast zijn diverse installaties, zoals omroepinstallaties, verlichting en in- en uitcheckpoorten geïnstalleerd en getest. Vanwege extra werkzaamheden en daarmee bouwers in de stationshal te beperken, zullen de winkels AKO, Aspava en backWERK later deze zomer openen. De AH 2 Go is als eerste al wel open zodat alle reizigers een versnapering voor onderweg kunnen kopen.

Op 2 juni werd het vernieuwde station van Rotterdam Alexander weer teruggegeven aan de reizigers, echter nog niet met een officiële opening.

Inrichting en comfort

In een normale situatie stappen 37.000 reizigers op een werkdag op dit station in bus, metro of trein. Bij de verbouwing is rekening gehouden met de toenemende capaciteit, en is het aantal in- en uitcheckpoortjes op de treinperrons verdubbeld. Ook bij de metroperrons staan straks meer poortjes om reizigers de ruimte te geven en voor een snelle doorstroom.

De staalconstructie van het gebouw weegt maar liefst 150.000 kilo. Het zwaarste spant weegt 3.646 kilo en overspant het metrospoor. In het stationsgebouw zijn de plafonds deels voorzien van metalen plafondstrips, welke in Italië zijn gefabriceerd. Het dak is bedekt 1440 vierkante meter met verschillende soorten sedumplantjes. Deze zorgen voor isolatie, maar ook voor verdeling van water bij een stevige regenbui. Het regenwater komt op die manier gedoseerd het riool in.

Uit onderzoek onder reizigers bleek dat ze zich niet altijd even veilig voelden op het station. Daarom heeft het nieuwe station glazen liften, is er zicht vanuit de stationshal op de metroperrons en is ook de gevel van het station helemaal van glas, zodat er veel meer overzicht is in het gebouw en op het voorplein.

Ook een passerelle op het station, aan de zijde waar de snelweg in de buurt loopt, moet ervoor zorgen dat reizigers overdekt kunnen overstappen naar de metro voor Vlaardingen en Hoek van Holland. De passerelle is aangesloten op het perron van spoor 2 en begint voor de in- en uitcheckpoortjes van NS. Aan de zijde van het metrospoor is er een trap en een lift aangelegd om het metroperron te betreden. Momenteel heeft de bouw van de passarelle vertraging opgelopen door de coronacrisis en zal deze later worden geopend. De verwachte ingebruikname van de oversteek zal over enkele weken plaatsvinden. Tot die tijd moeten reizigers gebruik maken het gelijkvloerse oversteekpad.

Hieronder is een fotoreportage te zien die Treinenweb op de dag van de opening gemaakt heeft.

Fotogalerij

En entree van Rotterdam Alexander aan de winkelzijde
De entree aan de andere zijde. De doorloop boven is de passerelle naar de metro. Deze is nog niet in gebruik. (archiefbeeld) (Foto: NS/Gerrit Serné)
(Foto: Treinenweb)
De stationshal biedt een overdekte overstap van de trein naar de metro en andersom
De trappen naar het treinperron
De passerelle naar de metrolijn voor Vlaardingen en Hoek van Holland Strand die nog in aanbouw is
De passerelle van dichtbij welke nog afgesloten is
De trappen naar het perron voor de trein in de richting van Rotterdam
Voor reizigers is er nu een overdekte overstap naar de metro van de RET
De poortjes voor het station bevinden zich boven voor de perrons.
Het hoger gelegen treinperron van Rotterdam Alexander.
De dak van het nieuwe stationsgebouw kenmerkt zich door het aangebrachte groen.
Op het station zijn ook nieuwe transparante liften aangebracht.
De nieuwe doorloop en tevens het perron van de metro is erg ruim te noemen.
Links komt de metro aan, en trappen naar rechts komen bij de perrons van de NS uit.
De openingsceremonie die live via YouTube uitgezonden werd. (Foto: Stillshot video NS)