RailTech 2019, een beurs vol innovaties en techniek

Op 26, 27, 28 maart 2019 vond het twee-jaarlijkse evenement RailTech Europe 2019 weer plaats in de Jaarbeurs in Utrecht. Tijdens deze beurs waren er diverse presentaties en innovaties te bewonderen er werden er ook diverse conferenties gehouden.

De beurs stond voornamelijk in het teken van duurzaamheid, veiligheid, innovaties en autonoom rijden. Tijdens de beurs waren er 10.000 internationale rail professionals aan te spreken en waren er 200 internationale standhouders die hun innovatieve diensten en producten presenteerden, vonden er vier  internationale conferenties plaats met hoogwaardige sprekers en waren er voor geïnteresseerden ruim 100 workshops te volgen. Ook hield ProRail diverse demonstraties op een plein buiten het beursgebouw.

Het driedaagse evenement is dinsdag geopend door ProRail-topman Pier Eringa, NS-Topman Roger van Boxtel, Liber Lochman (CEO van Community of European Railway) en Matthias Ruete (Europese Commissie).

 

Duurzame led's

Duurzaamheid speelt tegenwoordig een grote rol in de maatschappij, en dus ook in de spoorwegwegsector. Treinen worden worden steeds energiezuiniger en ook de verlichting die hierbij van uitermate belang dient wordt duurzamer door het gebruik van LED-verlichting.

Zo troffen we op de beurs ook een Nederlands bedrijf aan die zich bezig hield met de inbouw van energiezuinige LED-lampen. Deze worden onder meer gebruikt voor signaleringsseinen langs de spoorbaan, maar ook voor de front- of sluitseinen van een trein. De led-lampen die ten heden dage gebruikt worden zijn speciaal gebouwd zodat ze eenvoudig aangebracht kunnen worden zonder een aanpassing aan de vitting of aan transformatoren. De fitting is precies hetzelfde als een oude en nog van wolfraamraam voorziene gloeilamp. Het voordeel van de led-lampen is dat deze in de spoorwegsector maar liefst vijf jaar lang meegaan. Een normale gloeilamp zou in het algemeen al na een jaar vervangen moet worden al dan zelfs preventief.

 

'Smarter' zicht op het spoor met Rail Vision

Het spoor wordt steeds maar drukker, en zorgen vertragingen voor grote hinder. Machinisten moet zich steeds maar meer anticiperen op het spoor. Speciaal als hulpmiddel heeft het Israëlische bedrijf Rail Vision een systeem ontwikkeld waarmee de veiligheid op het spoor sneller gedetecteerd kan worden. Door middel van speciale thermische camera's op een treinstel kan het systeem een obstakel op een afstand van 2 kilometer voor de trein uit al detecteren. Hierdoor kan een machinist sneller ingrijpen en zich direct al anticiperen op wat er verder gebeurt dan waar hijzelf met het blote oog geen zich op heeft.  Het systeem herkent het gedrag op het spoor en de verschillende soorten obstakels. Of het nu een boom is die op het spoor ligt, een weggewaaid voorwerp of een overstekende voetganger.

Ook heeft het bedrijf hulpmiddelen voor rangeer-werkzaamheden. Zo kunnen rangeerders met behulp van een tablet in hun handen en een camera voorop de trein vanaf een afstand veilig hun rangeerwerk uitvoeren. Op hun tablet kunnen ze visueel de rijweg zien die het railvoertuig tijdens de rangeerbeweging zal volgen. Dit wordt herkend door middel van de wisselstanden die de camera in beeld brengt. Mede door deze herkenningstechnologie is dit systeem op eenvoudige wijze toe te passen, zonder dat de sporen en wissels van diverse sensoren moeten worden voorzien.

 
De werking van het RailVision systeem.
Links: De camera die op het railvoertuig bevestigd is
Rechts: De bediening van de trein in combinatie met een scherm die de rijweg in beeld brengt en eventuele obstakels herkent.
Foto's: Rail Vision

Innovaties op perrons door ForEyet

De meeste mensen hebben er vaak gebruikt van gemaakt: De reisinformatiechermen op de perrons. Deze schermen worden door de firma ForEyet beheerd, een Nederlands bedrijf welke gevestigd zit in Capelle aan den IJssel. Het bedrijf zit niet stil en heeft op de beurs twee nieuwe innnovaties laten zien waarmee ze ervoor willen zorgen dat de reizigers nog meer profijt krijgen door hen op alternatieve wijze hen de trein in te begeleiden. 

Intelligent Platform Bar lite

Een van hun innovaties is de 'Intelligent Platform Bar lite'. Al eerder in 2013 hebben we een reportage geschreven over een instaphulp met led-borden welke destijds op station 's Hertogenbosch beproefd werd. Inmiddels is deze in een nieuwe vorm op het station van Schiphol teruggekeerd om de reizigers hier te helpen om zich over het perron te verspreiden, waarmee de drukte op het perron wordt ontlast zodat de trein sneller weer kan vertrekken. Volgens ForEyeT zouden reizigers bij dit systeem zich moeten focussen op de led-borden boven het perron.

In de nieuwe versie is instaphulp verschoven naar de vloer van het perron. "Doordat veel reizigers op hun smartphone kijken, kijken ze vaker naar de grond, daarom is er een nieuwe variant van ontwikkeld die in de perrons is ingebouwd", legt een medewerker van het technische bedrijf uit. Speciale lichtgevende balken geven de lengte van de trein aan, en hierop ook de plaatsen waar de reizigers in kunnen stappen. Op die plekken wordt er een groene balk verlicht. Ook tellen deze lichtgevende balken het aantal reizigers zodat er een schatting plaats kan vinden wat de drukte in de trein zal zijn.

Intelligent Platform Clock

De 'Intelligent Platform Clock' (IPC) is een nieuw hoogstandje van het bedrijf. Hiermee is het voor reizigers op het perron mogelijk om op de kleine stations waar slechts een trein in beide richtingen rijdt te zien hoe laat deze aankomt en vertrekt. Kleinere stations in het land zijn namelijk niet voorzien van de grote reisnformatieschermen (ook CTA's of TBP's genoemd) en dus is dit een goedkopere en makkelijke uitvinding.

De 'IPC' is voorzien van 60 ledjes die in een ring om de klok worden aangebracht, en stellen de minuten voor. Zodra er een trein aankomt zal het systeem de ledjes laten oplichten bij de minuten waarop de trein op het station zal arriveren en vertrekken. Omdat dit systeem eenvoudig aan te brengen is op de bestaande stationsklokken is het ook nog eens een goedkope oplossing. De eerste klok is inmiddels al aangebracht op Nieuwerkerk aan den IJssel.

 
Links: De Intelligent Platform bar
Rechts: De Intelligent Platform clock

CGI: Simulator en 3D-tafel

Nederlands technologiebedrijf CGI houdt zich ook bezig met bijzondere technologieën voor het spoor. Zo heeft het naar de RailTech-beurs een speciale simulator meegenomen en en een speciale 3D-tafel. Deze kan bijvoorbeeld worden gebruikt tijdens werkzaamheden en onderhoud langs het spoor, zodat alle monteurs alle informatie kunnen bekijken die ze nodig hebben voor hun project, en de omgeving eenvoudig in kaart kunnen brengen.

NEO Simulator

De simulator is in samenwerking met NS en de ProRail ontwikkeld, zodat machinisten aan de hand van 'NEO' kunnen kennismaken met het spoor, zonder dat ze op de trein hoeven te rijden. De simulator is voorzien van een eenvoudig te bedienen stuurtafel en is voorzien van drie verschillende schermen om een zicht van bijna 180 graden te kunnen krijgen over het spoor. Op de beurs werd er een demonstratie gegeven van het gebruik van het ATB-NG systeem op het traject tussen Groningen en Zuidhorn. Hier werd recentelijk een test uitgevoerd met een zelfrijdende trein die gebruik maakte van GOA 2, wat betekent dat de machinist minder taken hoeft te doen. Meer hierover kan je in dit nieuwsartikel lezen.

3D-tafel

Een andere toepassing is de 3D-tafel. Hiermee is het mogelijk om een virtuele situatie te zien van een omgeving. Als iemand eenmaal de speciale holografische 3D-bril op doet verschijnt er in het gezichtveld een projectie van een realistisch 3D beeld van bijvoorbeeld de gebouwen. Toen wij de eer kregen om dit systeem te mogen testen zagen wij de bijbehorende informatie van de treinen die in dit voorbeeld voorbijrijden. In elke kijkhoek waar iemand zich bevindt was het treinstelnummer makkelijk af te lezen. Deze tafel zou zelfs geschikt kunnen zijn als meerdere mensen gebruik zouden maken van de tafel. Een mooi technisch hoogstandje in de spoorwegindustrie welke voor meer duidelijkheid kan zorgen bij het bespreken van projecten.

 
Links: De NEO-simulator
Rechts: De 3D-tafel

Railscout

Goederenvervoer maakt steeds meer een opmars in Europa, en een snel en goedkoop vervoer wordt ook steeds belangrijker. Speciaal hiervoor is er RailScout ontwikkeld. Rail Scout is specifiek bedoeld voor bedrijven die op zoek zijn naar transportoplossingen via het spoor. Rail Scout is opgebouwd uit de Rail Scout Map die een overzicht biedt van transportoplosingen, en de Rail Scout Wizard. Deze laatste is te gebruiken voor bedrijven met logistieke afdelingen die een betaalbaar en snel transport willen regelen voor hun goederen.

De RailScout Map biedt onder meer een overzicht van alle intermodale spoordiensten van en naar de Benelux, intermodale en conventionele rail terminals in Europa, en een overzicht van Europese ‘Rollende Landstrasse’-verbindingen geschikt voor niet-kraanbare trailers.

Ook kan er via deze site door transportbedrijven een shuttle worden aangevraagd. Een shuttle betreft een directe spoorverbinding tussen twee intermodale terminals die volgens een vaste tijd en een vaste dienstregeling wordt aangeboden. Naast de directe shuttles zijn er ook indirecte shuttles. De exploitant van de shuttle is de intermodale rail operator. Om gebruik te kunnen maken van de shuttle dient de klant in het bezit te zijn van een intermodale laadeenheid. Dit is mogelijk in de vorm van een container, wissellaadbak of een speciale kraan (ook bekend als huckepacktrailer).

Archieffoto: Rob Dammers 
Links: Archieffoto van Rob Dammers van een goederentrein
Rechts: Website van RailScout waarop de locaties van de transferterminals te zien zijn.

Evacuatiequad ProRail

Spoorbeheerder ProRail heeft een nieuw voertuig aangeschaft waarmee in geval van nood gestrande treinen kunnen worden geëvacueerd. Het nieuwe voertuig is een speciale quad, welke ook op het spoor kan worden ingezet doordat deze speciale spoorgeleidende wielen heeft.

De quadbike wordt gebruikt als laatste letterlijke redmiddel als zich een ernstige situatie voordoet in de Groeneharttunnel, op het tracé van de HSL tussen Rotterdam en Amsterdam. Valt de trein daar op de verkeerde plek stil, dan staat bevindt deze zich op 26 meter diepte en drie kilometer van de dichtstbijzijnde nooduitgang. Als de spanning in de trein dan ook uitvalt, dan komt het Incidentenbestrijdingsteam van ProRail in actie. Zo kunnen ze dan met een vrachtwagen twee quads uitladen welke beiden drie karretjes kunnen trekken. Per karretje kunnen maximaal twee mensen worden meegenomen, zittend of liggend op een brancard. Zo kunnen er dus per rit maximaal twaalf mensen worden meegenomen naar de nooduitgang waar indien nodig een Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie voor ze klaar zal staan.

De quad is van het merk Polaris en is 400 kg zwaar en 2,50 meter lang. De maximale snelheid van het voertuig is 15 kilometer per uur terwijl deze de bijbehorende aankoppelbare lorries trekt.

Foto: ProRail 
Foto links: ProRail
Foto rechts: Treinenweb

Aar