Klassiek Mat'36 treinstel keert terug naar Spoorwegmuseum

Het Mat'36 treinstel keert zaterdag weer terug naar het Spoorwegmuseum. (Foto: Maurits90)
Het Mat'36 treinstel keert zaterdag weer terug naar het Spoorwegmuseum. (Foto: Maurits90)

De klassieke Mat'36 treinstel die de afgelopen periode van binnen weer herbouwd is, keert weer terug naar het Spoorwegmuseum. Het treinstel is de afgelopen jaren bij het depot in Blerick weer voorzien van een interieur.

Het paradepaardje van de aanstaande tentoonstelling 'Onder Hoogspanning' over de elektrificatie van het spoor in Nederland zal dit elektrische treinstel uit 1938 zijn. Vanaf 26 mei zal de tentoonstelling in het Spoorwegmuseum geopend zijn. het treinstel wordt zaterdag door het het museummaterieel Mat '54 en Mat '46 opgehaald, en door deze treinstellen naar het museum gebracht. De dienstregeling is in de agenda te vinden.

Herbouw

Van dit type trein is er maar één overgebleven, en dat is de 252. Van deze serie is het drierijtuigstel 440 (voorheen stel 418), ingekort tot het oorspronkelijke tweerijtuigstel en vernummerd tot 252, bewaard gebleven.

Het treinstel is momenteel niet rijvaardig. De STIBANS is begonnen dit treinstel te restaureren en om het weer in rijklare staat te brengen. Op 12 april 2008 werd het treinstel overgebracht naar de werkplaats van Delitzsch (nabij Leipzig) in Duitsland, waar het een revisie aan het casco en draaistellen heeft ondergaan.

In 2009 werd het treinstel in eigendom overgedragen aan het Nederlands Spoorwegmuseum. Eind 2010 werd bekendgemaakt dat de werkplaats in Delitzsch zich vanwege een reorganisatie niet meer bezig zou houden met museummaterieel. De 252 is begin februari 2011 met een hersteld exterieur weer naar Nederland teruggekeerd. Uitwendig verkeert het weer in de toestand van aflevering in 1938: donkergroen met rode biezen en aluminiumkleurig dak en schortplaten.

Het vervolg van de restauratie, met name het inbouwen van het interieur en technische installaties, wordt door het Spoorwegmuseum en betrokken partijen in Utrecht uitgevoerd. In 2012 heeft de 252 enkele maanden in de grote hal van het museum gestaan, waar het publiek getuige kon zijn van de vorderingen van het herstel. Omdat de ruimte voor andere activiteiten nodig was, is het treinstel naar Blerick overgebracht, waar de restauratiewerkzaamheden voortgezet worden. Na een hoop noeste arbeid is het treinstel straks ook van binnen toonbaar voor de bezoekers.

Boek

Harry Peters heeft een boek uitgebracht over de geschiedenis van deze trein. In dit 160 bladzijden tellend boek is de geschiedenis te lezen van de 252 vanaf de bouw in 1937 tot begin 2023. Deze is te bestellen in de webwinkel van Rail Magazine.

De verschijning is 25 mei aanstaande gepland bij de opening van de tentoonstelling Onder Hoogspanning in Het Spoorwegmuseum.