Cao voor streekvervoer definitief goedgekeurd

 (Foto: Rob Dammers)
(Foto: Rob Dammers)

De nieuwe cao in het streekvervoer is met een grote meerderheid goedgekeurd door de leden van de vakbonden FNV en CNV. Hiermee komt er definitief een einde aan de reeks stakingen die het streekvervoer in Nederland herhaaldelijk heeft platgelegd. Er moet echter nog een cao worden vastgesteld voor medewerkers in het regionaal treinverkeer van bedrijven zoals Arriva en Keolis.

Medewerkers die onder deze cao vallen, kunnen rekenen op een totale salarisverhoging van 15% die wordt uitbetaald in meer dan twee jaar tijd. Dit omvat een eenmalige uitkering van 1000 euro en 63-jarigen en ouder kunnen 60% werken en 80% van hun loon behouden, terwijl hun pensioenopbouw intact blijft. Ongeveer 13.000 medewerkers in het openbaar vervoer, voornamelijk buschauffeurs, vallen onder deze cao. Voor medewerkers van Arriva en Keolis, die zowel bus- als treindiensten exploiteren, is de cao nog niet definitief.

'Langste staking ooit'

De onderhandeling voor de arbeidsovereenkomst heeft lange tijd geduurd. Vanaf januari vonden er enkele reeksen van stakingen plaats om druk te zetten op de VWOV, maar die liepen uit op geen enkel resultaat. Ook de gesprekken liepen continu vast. De vakbonden hadden een salarisverhoging van 14 procent geëist. Maar de werkgevers wilden niet verder gaan dan 11 procent. Eind maart werd bekend dat er een nieuwe start zou worden gemaakt met de onderhandelingen door verkennende gesprekken uit te voeren. Staatssecretaris Heijnen heeft toen voorgesteld om procesbegeleiders in te zetten.

In totaal hebben er 22 stakingsdagen plaatsgevonden, wat volgens de FNV de 'de langste ov-staking ooit' was in ons land.