Alstom rondt afwikkeling af na problematische levering Twindexx voor Zwitserse Spoorwegen

De Twindexx van de SBB die voorheen een slechte start maakte. (Foto: David Goebler)
De Twindexx van de SBB die voorheen een slechte start maakte. (Foto: David Goebler)

Treinbouwer Alstom rondt de afwikkeling rondom de problematische en vertraagde uitrol van de Twindexx dubbeldekstrein in Zwitserland af. De trein die destijds bij het onlangs door Alstom overgenomen Bombardier werd besteld, kampte met grote problemen. De treinbouwer komt de SBB tegemoet met een royaal servicecontract.

Alstom zal volgens het contract verschillende service-gerichte diensten leveren, met de waarde van ongeveer de waarde van zes treinstellen. Zo ontstaat er een hechtere samenwerking die zorgt voor onderhoud van de treinen, de levering van reserveonderdelen voor de komende jaren, betere investering in het optimaliseren van de reiscomfort, en de opleiding van SBB-personeel met behulp van simulatoren en de begeleiding ervan.

Lange weg naar volledige compensatie

Het contract is een laatste handreiking als gebaar van compensatie voor het zwaar vertraagde project van de RAB(D)e 502, en ook de Twindexx genoemd, waarmee veel kinderziekten moesten worden overwonnen. In 2022 leverde Alstom de 62 en laatste trein af. Al eerder werden er door voormalig fabrikant Bombardier al drie extra treinen als compensatie geleverd.

Sinds de introductie in de commerciële dienst in 2018 is de betrouwbaarheid gestaag verbeterd en tegenwoordig spreekt de Zwitserse vervoerder zeer positief over de treinen. Het spoorwegbedrijf stelt dat er nu nog maar om de 15.000 tot 20.000 kilometer storingen optreden, wat bovengemiddeld is in haar reizigersvloot. Ook de uitval van treinen in de dienstregeling is aanzienlijk verminderd en ligt gelijk aan andere treinen in hun vloot.

Moeizame ontwikkeling

De bestelling begon aan een moeizame periode. In 2010 gunde de SBB de levering van de dubbeldekstrein aan Bombardier. De levering werd uiteindelijk uigesteld tot 2014 waarbij de bouwer als compensatie drie treinen cadeau gaf. Pas in 2015 werd er gestart met de eerste testritten op het spoor, en in 2018 kwam de eerste trein vervolgens in dienst. Vorig jaar werd de laatste trein afgeleverd door Alstom waarbij er in 2023 een laatste pakket aan compensatie werd afgerond.