NS zet eerste kantoorpersoneel in op de trein als treinassistent

De NS zet vanaf vandaag kantoorpersoneel in als treinassistent. (Foto: NS)
De NS zet vanaf vandaag kantoorpersoneel in als treinassistent. (Foto: NS)

Vanaf vandaag zet de NS de eerste treinassistenten in. Dit is kantoorpersoneel die vrijwillig de hoofdconducteur ondersteunt op de trein, waardoor de werkdruk minder zal worden, en zodat de NS een betrouwbare dienstregeling kan blijven rijden.

Een groep van tien NS-kantoormedewerkers test deze nieuwe tijdelijke rol als eerste uit. Hun taak is om het vertrekproces te begeleiden. Zij gaan op vrijwillige basis twee tot vier keer per maand mee op de trein. De treinassistenten zijn te herkennen aan opvallende NS-jasjes. Het betreft een tijdelijke maatregel van april 2023 tot en met december 2023.

Opleiding

Alle werknemers die aan de slag gaan als treinassistent krijgen een vierdaagse opleiding. De eerste personeelsleden zijn inmiddels gestart met deze opleiding. Die bestaat uit online modules, praktische trainingen en praktijkuren op de trein. Tijdens deze opleiding leren zij meer over het vertrekproces en krijgen veiligheidsinstructies.

Ook uitzendkrachten   

Naast NS-kantoorpersoneel wil NS ook uitzendkrachten inzetten om te ondersteunen als treinassistent in de Intercity Direct op de HSL. Deze uitzendkrachten ronden vooraf een meerdaagse opleiding af. Daarnaast gaan ingehuurde en vooraf opgeleide beveiligingsassistenten de hoofdconducteurs ondersteunen in de late diensten van donderdag tot en met zondag.

Werving

NS heeft 6.000 voltijdbanen voor conducteurs en machinisten op 28 standplaatsen, verspreid over Nederland. Op dit moment heeft NS vanwege krapte op de arbeidsmarkt, ziekteverzuim en interne doorstroming, nog zo’n 400 conducteurs en machinisten tekort.

Sinds de zomer vorig jaar is de NS met een wervingcampagne gestart met spotjes op de radio en televisie. Ook werd er een simulator op tournee gestuurd en organiseerde NS meerdere wervingsdagen. En alles met succes, want de NS ziet een stijgende lijn in de instroom van treinpersoneel. Omdat zij nog in de opleiding zitten zal het nog wel minimaal een jaar duren voordat ze ingezet kunnen worden.