Le Train bestelt tien hogesnelheids Avril-treinen bij Talgo

Een voorbeeld van hoe de Avril voor Le Train eruit kan komen te zien. (Foto: Le Train)
Een voorbeeld van hoe de Avril voor Le Train eruit kan komen te zien. (Foto: Le Train)

Le Train, een nieuwe vervoerder in Frankrijk die nieuwe treinverbindingen met hogesnelheidstreinen wil gaan exploiteren, heeft bekend gemaakt dat ze bij het Spaanse Talgo een overeenkomst hebben getekend voor de ontwikkeling van een vloot van hogesnelheidstreinen gebouwd op het Avril-platform.

Het toekomstige vervoersbedrijf heeft op 24 december 2022 zijn spoorwegmaatschappijvergunning verkregen en boekt met succes alle vereisten om commerciële activiteiten te starten. Eerder had het bedrijf al een aantal treinstellen van TGV Atlantique op het oog die door de SNCF van de hand werden gedaan. Maar helaas is er niks terecht gekomen van een overname. Hierdoor is Le Train uiteindelijk via een Europese aanbesteding uitgekomen bij Talgo.

De nieuwkomer heeft plannen voor verbindingen tussen Bordeaux, Rennes, Tours, Nantes, Poitiers, Angoulême, Angers, La Rochelle and Arcachon in het westen van Frankrijk.

Avril hogesnelheidstreinen

Er is een contract met een waarde van 300 miljoen euro getekend voor de levering van tien hogesnelheidstreinen, inclusief mogelijke uitbreidingen en de mogelijkheid om de apparatuur in Frankrijk te onderhouden, evenals de oprichting van een gezamenlijke onderzoeks- en ontwikkelingscentrum in Nouvelle-Aquitaine.

Naar verwachting zal in de eerste helft van dit jaar gewerkt worden aan het eerste treinstel in de Talgo-fabriek in Rivabellosa (Álava). Begin 2025 zouden de eerste treinen de werkplaatsen verlaten om aan een reeks testen- en toelatingen te beginnen. Naar verwachting zal eind 2025 de eerste trein kunnen rijden, wat overigens nog niet bevestigd wordt.

De treinen zullen naar verwachting geschikt zijn om maar liefst maximaal 40 fietsen mee te nemen en biedt plaats voor ongeveer 350 reizigers.

Talgo Avril in Spanje

De Avril is een hogesnelheidstrein die Talgo gebouwd wordt. Het staat voor "Alta Velocidad Rueda Independiente Ligero" wat vrij vertaald kan worden naar Onafhankelijk Lichtgewicht Hogesnelheidsvoertuig. De trein kan een topsnelheid van 380 kilometer per uur halen. De trein is voor en acher voorzien van een locomotief en kan ertussen tot 8 rijtuigen tellen. Deze zijn als kenmerk van Talgo bijzonder kort, en tellen een lengte van 13 meter. De trein is vanaf de fabriek geschikt te maken voor drie verschillende spoorbreedtte, waaronder normaalspoor en het Spaanse breedspoor. Er wordt gewerkt aan een variant die automatisch om kan schakelen naar andere spoorbreedtte. Ook is de trein geschikt voor vier verschillende bovenleidingsspanning, waaronder die van Nederland.

Momenteel rijdt het Spaanse Renfe met dertig van deze treinstellen, die het in twee bestellingen hebben besteld. De presentatie van de Avril vond in 2012 plaats tijdens InnoTrans in Berlijn.