Strukton Rail doopt laatste aangeschafte locomotieven

Afgelopen donderdag heeft Strukton Rail de vijf laatst aangekochte locomotieven traditiegetrouw gedoopt en een naam gegeven. Het gaat om drie elektrische locomotieven, en twee dieselhydraulische rangeerlocomotieven. De doop vond plaats bij de werkplaats van Strukton in Amersfoort.

De nieuwe namen die vanaf nu op de elektrische Alstom 1700-serie locomotieven pronken zijn: Kethie (1736), Janny (1740) en Charlotte (1756). Ook de rangeerlocomotieven van het type Vossloh G400 kregen hun naam. Dit zijn: Martine (704) en Magda (706). In 2019 werd de 1824 al onthuld met de naam 'Nicole'.

Damesnamen

Traditiegetrouw krijgen alle locomotieven van Strukton Rail een damesnaam. Deze wordt vernoemd naar een medewerkster van het spoorbedrijf. "Nu alle locomotieven rijvaardig zijn gemaakt, werd het tijd om de in 2020 van NS aangeschafte locomotieven te dopen.", schrijft Strukton. De inhuldiging vond plaats in aanwezigheid van diverse medewerkers, vertegenwoordigers uit de branche en directeur Tjark de Vries. Alle namen van alle vijf overgebleven locomotieven werden tijdens de cermonie officieel onthuld en gedoopt door de personen wiens naam ze droegen.

Naast de vijf gedoopte locomotieven heeft Strukton ook andere locomotieven in bezit die voorzien zijn van een vrouwelijke naam. Dit zijn Nicole, Carin, Willy (bij CFL in Italië), Demi, Danique en Monique.

Overname

In 2020 nam Strukton voor tractieaandrijving op het spoor drie Alstom 1700 en twee Vossloh G400 locomotieven over van de NS. De twee Vossloh G400 rangeerlocomotieven vervangen de Deutz 1200 locomotieven uit de jaren zestig, die sinds 2003/2004 actief waren bij het spoorbedrijf.

Ook heeft Strukton in 2020 van de NS twee DD-AR rijtuigen van het type Bvk overgenomen voor een ombouw tot batterijwagon. Omdat deze gebouwd is als rijtuig voor passagiers is het volgens de spooraannemer complex om deze op korte termijn om te bouwen naar een goederenwagon. Volgens de plannen zou de onderste verdieping gereserveerd worden voor de batterijen, en de bovenste verdieping kan dan ingericht worden als kantoor. In de toekomst zal Strukton verder kijken naar de ombouw van deze rijtuigen.

Aandrijving via bovenleiding en batterijen

Alle 1700-serie locomotieven rijden op spanning die ze van de bovenleiding krijgen. Sinds dit jaar vindt er binnen het bedrijf ook momenteel een proef plaats om een locomotief op een batterijpakket te laten rijden. Dit gebeurt met een speciale batterijwagon. De keuze hiervoor was voor de hand liggend omdat een grote aanpassing aan de locomotief anders een nieuwe uitgebreide toelating vereist, en de aslast voor op het spoor hoger wordt.

De locomotief heeft drie extra mogelijkheden gekregen: zodat er in normale modus gereden kan worden, in een oplaadstand waarbij de locomotief de batterij kan opladen en een stand waarbij de locomotief zijn spanning vanuit de batterij krijgt. Op een batterijlading moet de locomotief 300 ton kunnen trekken voor de duur van een uur. De komende tijd zal de nieuwe aandrijving uitgebreid getest gaan worden met locomotief Charlotte. Een tweede locomotief zal op termijn ook gaan volgen, belooft Strukton. Hiermee moet er uiteindelijk ook op een spoor de andere kant op gereden worden. De komende tijd vinden er nog tal van testritten plaats.

Zodra er een officiële toelating plaatsvindt zal de combinatie worden ingezet tijdens onderhoud aan het spoor. SpoorwegenTV heeft ook aandacht besteed aan de techniek en opbouw van de batterijwagen.