ProRail: Sluiting van 139 NABO spoorwegovergangen voor 2023 in de planning

Een inmiddels verwijderde oversteek bij Bodegraven. (Foto: Treinenweb)
Een inmiddels verwijderde oversteek bij Bodegraven. (Foto: Treinenweb)

Spoorbeheerder ProRail zal het niet lukken om alle 180 Niet Actief Beveiligde Overwegen (NABO) te verbeteren voor het einde van 2023. Dit komt naar voren in een brief aan de staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat.

ProRail heeft de verwachting om 139 van deze spoorwegovergangen voor het einde van 2023 te kunnen verbeteren door ze aan te passen of te sluiten, schrijft Omroep West. Hiermee wil de spoorbeheerder de veiligheid bij de spoorwegovergangen veiliger maken.

Aanpak

Bij de opzet van de aanpak in 2018 was het de bedoeling dat alle overwegen voor die tijd aangepakt zouden worden. Dit komt niet door onvoldoende middelen, maar door de lange doorlooptijd die het sluiten van elk van de 41 individuele overwegen kent. Veel NABO spoorwegovergangen bevinden zich op particulier terrein wat meer voeten in de aarde heeft, en dus een maatwerk oplossing vergt.

In 2021 liet toenmalig Staatssecretaris Van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat weten dat ze blij was met het verwijderen van de onveilige overwegen: "Onbewaakte overwegen zijn niet meer van deze tijd. Het zijn levensgevaarlijke kruispunten voor iedereen die er gebruik van maakt. Het is voor verkeersdeelnemers heel moeilijk in te schatten hoe snel een trein de overweg nadert en hoeveel tijd er is om over te steken."

Hiervoor had de regering in de vorige kabinetsperiode al 194 miljoen euro beschikbaar gesteld, en is er een landelijk bemiddelaar aangesteld. Daarnaast zijn ook de 180 meest risicovolle overwegen opgenomen in een 'plan van aanpak'.