Nieuwe dienstregeling gaat van start met langere treinen

Met ingang van 11 december rijden er wat vaker langere treinen bij NS. (Foto: NS)
Met ingang van 11 december rijden er wat vaker langere treinen bij NS. (Foto: NS)

Aanstaande zondag start NS de dienstregeling 2023. Hierin wordt een derde van de treinen verlengd, wat met name in het weekend en in de spits meer zitplaatsen oplevert. Op maandag tot en met donderdag keert de tienminutentrein weer terug tussen Eindhoven, Utrecht en Amsterdam. Op een aantal rustige trajecten gaan minder en kortere treinen rijden.

Door de inzet van langere treinen wordt de kans op een zitplaats gemiddeld wordt groter, op een aantal trajecten zal het ook nu nog druk blijven. Reizigers die een rustige trein willen, kunnen hiervoor de drukte-indicator in de NS-app raadplegen. In het weekend komen er hierdoor 85.000 zitplaatsen bij, zo’n 10 procent meer. Op werkdagen komen er 13.000 stoelen bij, met in de spits 4,5 procent meer zitplaatsen. In totaal kunnen reizigers op gemiddeld 3 procent meer zitplaatsen rekenen dan nu het geval is.

Wouter Koolmees, president-directeur van NS: "Het is duidelijk dat NS minder reizigers heeft. Bovendien reizen die op andere momenten en kan NS minder treinen rijden dan voor corona. Het afgelopen jaar leidde dat tot uitval van treinen, teleurstelling bij reizigers en een te hoge werkdruk bij onze collega’s. Met de dienstregeling voor 2023 verkleinen we de kans dat er op het laatste moment treinen uitvallen, zorgen we voor meer zitplaatsen waar nodig en geven we collega’s meer rust. Dat is onze nieuwe basis. En wanneer die op orde is, kunnen we stap voor stap weer vooruit."

Personeelstekort

In september voerde NS al een aantal wijzigingen in de dienstregeling door die nodig waren vanwege het tekort aan collega’s. In november volgde de grootste stap door treinen te schrappen. Door deze maatregelen vielen er minder treinen op de dag zelf uit als gevolg van het personeelstekort.

Om dit op te lossen is de NS een werving begonnen voor nieuw personeel. Zo is de eerste gepensioneerde machinist weer terug op de trein en heeft de NS dit jaar met behulp van een simulator nieuw personeel geworven. Ook wil de NS begin 2023 als tijdelijke noodmaatregel kantoormedewerkers en beveiligers inzetten.