Onderzoek toont aan dat 9-euro-ticket wisselend succes was

Het 9-euro-ticket wordt een wisselend succes genoemd. (Foto: Treinenweb)
Het 9-euro-ticket wordt een wisselend succes genoemd. (Foto: Treinenweb)

Het 9-euro-ticket die tot eind augustus in Duitsland als middel tegen inflatie en klimaatverandering werd ingezet was een wisselend succes. Er zouden in de drie maanden maar liefst 52 miljoen tickets verkocht zijn door Duitse inwoners en toeristen. Het is nu echter de vraag of de Duitse regering zich zal buigen over een vervolg.

Wie een 9-euro-ticket had, kon een maand lang voor 9 euro onbeperkt met de regionale treinen, trams bussen en metro's door Duitsland reizen. Enkel de langeafstandstreinen zoals de IC, ICE en EC vielen hierbuiten. De actie was een groot succes, want de vereniging van transportbedrijven VDV kon melden dat er tot een miljard extra reizen per maand gemaakt werden.

Drukte

Hoewel de drukte in het algemeen prima kon worden behapt was er toch nog sprake van een flinke toestroom. Zo waren er op Pinksterdag, een week na de invoerig van het ticket al problemen op het spoor vanwege overvolle treinen, zo konden treindeuren niet sluiten en konden sommige treinen uit veiligheidsoverwegingen niet rijden en maakte personeel maakte overuren. Ook moest de Deutsche Bahn extra veiligheidspersoneel inzetten op de perrons.

De drukte in afgelegen was minder dan in de grote steden, zoals in het Ruhrgebied. Volgens het onderzoek werd het ticket daar half minder vaker gebruikt. Verbindingen met minder hoge frequentie droegen daar aan bij.

Omdat het ticket ook voor toeristen geldig was,maakten veel Nederlanders ook er gebruik van. Bij de Duitse kaartautomaten in de Duitse trein was dit ticket aan te schaffen. Het enige wat de reiziger moest doen was zijn naam op het ticket schrijven met pen, zodat het ticket niet overdraagbaar was.

Auto

Uit een ander onderzoek van het Duitse persbureau DPA onder ruim 2.000 deelnemers is duidelijk dat 31 procent van de gebruikers van het ticket de auto regelmatig liet staan om de trein te nemen. 18 procent verving de auto zelfs volledig door het openbaar vervoer. Oko bleek dat 28 procent van de Duitsers ten minste een keer een 9-euroticket aanschafte. 22 procent die al in bezit was van een ov-abonnement kreeg korting. Een vijfde deel had nooit eerder of maar regelmatig met de bus, trein of tram gereisd.

De Universiteit van Potsdam kon stellen dat de luchtvervuiling in de stadregio's met 6 tot 7 procent afnam tijdens de werkweek. Volgens de VDV leverde de actie toch een aanzienlijke CO2-besparing op van 1,8 miljoen ton.

Vervolg

Hoewel het ticket erg populair was is het de vraag of er nog een vervolg aan zal komen. De actie die drie maanden gold kostte de Duitse overheid 2,5 miljard euro. In plaats vam tickets voor 9 euro per maand wordt er nu voorgesteld om tickets aan te bieden voor 69 euro, of een 365-euro ticket voor een jaar. Maar ook dit zal betekenen dat de overheid alsnog diep in de buidel moet tasten. De vakbonden zien dat er ook nodig geinvesteerd moet worden in het spoor en in het verlagen van de werkdruk voor treinpersoneel.