Duitse vervoerder Start bestelt 20 Flirt-treinen voor Eindhoven - Hamm

Het ontwerp van de nieuwe treinen voor Start en Arriva. (Foto: Start / Stadler)
Het ontwerp van de nieuwe treinen voor Start en Arriva. (Foto: Start / Stadler)

Stadler levert twintig nieuwe FLIRT-treinen aan de Duitse vervoerder Start die ze in zal zetten voor de nieuwe toekomstige treindienst Eindhoven - Hamm, die ook bekend staat als de RE13. De treinstellen zullen volgens de huidige verwachtingen wit en groen zijn. 

De treindienst valt onder de vervoersautoriteiten Verkehrsverbund Rhein-Ruhr (VRR) en het Zweckverband Nahverkehr Westfalen-Lippe (NWL). Met het leveringscontract bestelt het in 2016 opgerichte spoorwegbedrijf voor het eerst nieuwe voertuigen die vanaf 2026 zullen worden ingezet.

Meerspannings-treinen

De treinstellen zullen zowel geschikt zijn om Duitsland als in Nederland te rijden. Zo worden voorzien van het ETCS signaleringssysteem, het Duitse systeem PZB en de Nederlandse ATB. Daarnaast zijn ze geschikt voor de bovenleidingsspanningen in beide landen.

Opvallend is dat deze Flirt-treinen vergeleken met de Nederlandse treinen langere rijtuigen hebben dan normaal. Elke trein is vierdelig en heeft zeven deuren aan beide zijden voor een snelle en veilige doorstroom van de passagiers. De trein zelf biedt plaats aan 375 passagiers waarbij er 235 stoelen aanwezig zijn. De 1e klas is voorzien van 34 zitplaatsen met meer beenruimte. De gehele trein is verder voorzien van WiFi, airconditioning, een reisinformatiesysteem en multifunctionele ruimtes die plek bieden voor 12 fietsen, scootmobielen, rolstoelen of kinderwagens. Volgens de toegankelijkheidseisen is er een drempelvrije ingang en is ook de toilet toegankelijk voor alle reizigers.

Aanschaf

Aanvankelijk zou de nieuwe treinverbinding al in 2025 van start moeten gaan, maar de VRR heeft de aanbesteding met een jaar uitgesteld vanwege de coronacrisis. Met het uitstel kon de VRR meer zekerheid verwachten in de matereelleveringen die binnen het budget passen.

De autoriteiten worden eigenaar van de trein en nemen de financiering op zich en leasen ze voor de hele looptijd van het transportcontract. Start is in deze vervoersregio's de aangewezen vervoerder. Arriva Nederland is de partner die weer de treindienst zal exploiteren.