NMBS bestelt nog meer M7-dubbeldeksrijtuigen

De Belgische Spoorwegen (NMBS) heeft nog eens 98 extra dubbeldeksrijtuigen van het type M7 bij het consortium Alstom-Bombardier besteld. Het gaat om de derde leveringsafroep binnen de bestelling.

De bestelling is zes jaar geleden getekend waarbij er maximaal 1.362 rijtuigen van het genoemde type werden besteld. De eerste bestelling vond plaats in 2015 voor de levering van 445 rijtuigen. In 2020 bestelde de Belgische vervoerder nog eens 204 rijtuigen, en nu worden er nog eens 98 rijtuigen besteld.

In totaal heeft de NMBS straks de beschikking over 747 rijtuigen in diverse soorten, waaronder stuurstandrijtuigen, motorwagens en twee verschillende tussenrijtuigen.

De M7-rijtuigen werden vanaf januari 2020 in de rijdende dienst ingezet, gemengd met oudere rijtuigen. Vanaf augustus van dit jaar werd de eerste volledige stam aan M7-rijtuigen voor het eerst ingezet.

Inzet

De M7-treinen zullen voornamelijk worden ingezet voor de IC-verbindingen die de Brusselse Noord-Zuidverbinding doorkruisen. Door daar meer dubbeldekstreinen in te zetten, verhoogt NMBS de capaciteit van en naar Brussel zonder dat daarvoor de spoorcapaciteit moet worden uitgebreid. De rijtuigen zullen ook worden ingezet op de Belgische HSL-spoorlijnen en zijn voorzien van ETCS en het TBL+ beveiligingssysteem. Momenteel vind je de M7-rijtuigen ook vaak samen met M6-rijtuigen. De nieuwe rijtuigen vallen op de de grote aanduiding van de klassen aan de zijkant.

ETCS

Deze treinen zijn de eerste treinen die in België standaard geleverd worden met het ETCS systeem. Inmiddels is Siemens gekozen om andere modellen uit de NMBS-treinenvloot van dit signaleringssystem te voorzien. Het gaat om 305 Desiro's, 64 stuurstandrijtuigen van het type M6 en 21 stuurstanden van het type I11.