Fryslân onderzoekt intercity tussen Leeuwarden en Groningen

Vanaf 2030 zullen treinen op de Noordelijke lijnen efficiŽnter rijden door middel van ERTMS.
Vanaf 2030 zullen treinen op de Noordelijke lijnen efficiŽnter rijden door middel van ERTMS.

De provincie Fryslân gaat onderzoek doen naar een intercity-verbinding tussen Leeuwarden en Groningen. Momenteel rijdt er al een stoptrein en een sneltrein tussen beide provinciehoofdsteden, maar een intercityverbinding zonder tussenstop moet zorgen voor een nog kortere reisduur.

Op dit moment rijden er twee stoptreinen en twee sneltreinen per uur tussen Leeuwarden en Groningen. De stoptrein stopt op alle tussengelegen stations en doet er 46 minuten over, en de sneltrein doet er 34 minuten over. De sneltrein stopt dan enkel in Feanwâlden en afwisselend op Buitenpost en Zuidhorn. Een intercity zou er dan ongeveer 30 minuten over kunnen doen.

Volgens gedeputeerde Avine Fokkens is het spoortechnisch mogelijk, maar de vraag rijst of het financieel mogelijk is. Op dit moment is er in de concessie die tot 2035 loopt geen rekening gehouden met een intercity-trein. Arriva zou de verbinding dan zelf moeten bekostigen. Om de extra trein in de dienstregeling te laten passen zou een van de twee bestaande sneltreinen geschrapt kunnen worden. Tegenover de Leeuwarder Courant zegt de gedeputeerde niet vooruit te willen lopen op de vraag of dat voor haar een optie zou zijn.