Liefhebbers starten actie voor behoud van oude Deutz locomotief

De oude Deutz locomotief die overgenomen zal worden (Foto: Roel Hemkes)
De oude Deutz locomotief die overgenomen zal worden (Foto: Roel Hemkes)

Een groep enthousiastelingen werkt hard aan het behoud van de Deutz rangeerloc die een bekend toonbeeld in het Gelderse Kesteren was. De locomotief dreigt naar de sloop te gaan en dat willen de liefhebbers koste wat kost voorkomen.

De club is bezig om zich in te zetten in het behoud van de locomotief. Het project is in verschillende fases verdeeld: In de eerste fase wordt er geld ingezameld om de locomotief over te kopen van de huidige eigenaar. In de tweede fase is het de bedoeling dat de locomotief naar een nieuwe plek wordt vervoerd, en in de derde en laatste fase moet de locomotief worden opgeknapt en krijgt die de kleurstelling terug waarin die zestien jaar in Kesteren gerangeerd heeft van 1985 tot 2001.

Deutz 56911

De locomotief uit 1959 is van het type T4M625 en heeft een diesel-hydraulische motor die 200 pk kan leveren. Zestien jaar lang was de locomotief de vaste rangeerkracht bij het in Kesteren gelegen overslagbedrijf Den Hartigh nadat deze eerder vanaf het begin bij de haven in Berlijn en later in de zeventiger jaren bij Arco in het Botlek-gebied werd ingezet.

Nadat de locomotief in 2001 bij het overslagbedrijf defect raakte kwam er een Köf-locomotief voor in de plaats die het tot 2004 heeft volgehouden. Tot die tijd heeft de Deutz binnen gestaan, waarna die als statisch object bij recyclingsbedrijf Heg in Nijkerkerveen kwam te staan. In 2010 werd de locomotief door Smink Machines in Amersfoort overgenomen in en 2011 in een groen-grijze kleurstelling geschilderd waarna de Deutz sinds augustus 2021 weer te koop staat.

Deutz in Nederland

Deutz is geen onbekende in de wereld van rangeerlocomotieven. Hoewel de motoren nog steeds in diverse machines en voertuigen worden gebruikt zijn er sinds de 70'er jaren geen nieuwe locomotieven meer door de fabrikant gebouwd. Er zijn in de loop van die tijd diverse verschillende soorten gebouwd die verschillen op gebied van het soort motor, aantal cilinders en de slaglengte van de cilinders.

Al vanaf de vijftiger jaren werden de locomotieven veelvuldig ingezet voor rangeerwerk bij diverse soorten bedrijven die een aansluiting op het spoor hadden, zoals Philips en staalproducent Demka. Maar ook spooraannemer Strukton gebruikte dit soort locomotieven voor rangeerklussen bij werkzaamheden.

Crowdfundingsactie

De groep heeft de ambitie de locomotief een nieuw leven te geven door deze van de sloop te redden en op te knappen. Hiervoor hebben ze een crowdfundingsactie gestart via GoFundMe. Ook hebben ze een website geopend die de komende tijd wordt voorzien van meer informatie.