Ontwikkeling ICNG vertraagd door coronacrisis

Vanwege de coronacrisis is de ontwikkeling van de ICNG vertraagd (Foto: Hildebrand van Kuijeren/Treinreiziger.nl)
Vanwege de coronacrisis is de ontwikkeling van de ICNG vertraagd (Foto: Hildebrand van Kuijeren/Treinreiziger.nl)

De ICNG zal mogelijk pas in 2022 in dienst komen, dat schrijft de NS aan Staatssecretaris Stientje van Veldhoven. De ontwikkeling van de nieuwe intercity wordt door de coronapandemie vertraagd waarmee de planning van de indienststelling vooruit wordt geschoven. Volgens de NS is het vanwege de coronamaatregelen nog niet mogelijk een concrete planning te maken.

Aanvankelijk was het de bedoeling dat de eerste treinen al in 2020 zouden rijden. Later meldde de NS dat de treinen in 2021 in de dienstregeling zouden komen, maar door de coronavertraging werd dit bijgesteld naar het najaar van 2021.

Ingewijden hebben recent nog tegenover Treinenweb.nl gemeld dat er 'met gekruisde vingers' mogelijk in april 2022 de eerste commerciele rit van start zou gaan. Nu de NS tegenover het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat de nieuwe stand van zaken heeft gemeld, blijkt dat een keiharde en concrete datum nog niet te zeggen is. Wel heeft het spoorwegbedrijf in de brief gemeld dat ze in samenwerking met treinbouwer Alstom maatregelen nemen om de impact door corona te verminderen.

Vertraging door corona

De wereldwijde impact van corona heeft brede invloed op de ontwikkeling en realisatie van de ICNG. Extra COVID-19-maatregelen in productie en tijdens testen, vertragen de voortgang. Ook reisrestricties, ziekteverzuim en vertraging in levering van software en onderdelen bij onderleveranciers zijn de oorzaak van de de vertraging.

De NS deelt mee dat de onzekerheid van diverse factoren zorgt voor de vertraging in de levering: Zo zou het ongeval met de gesleepte en gecrashte ICNG in Duitsland mogelijk ook invloed kan hebben op de productie en de testen, omdat er aan de hand van het onderzoek, wat momenteel nog loopt, mogelijk aanpassingen aan de trein gedaan moeten worden. Ook is er nog veel onduidelijk over het verloop van de coronapandemie, en de levering van onderdelen uit ruim 18 landen. Daarnaast is er ook nog veel onduidelijkheid over het verloop van de huidige testen.

Inmiddels zijn er al diverse ICNG's de grens gepasseerd, en weer voor afbouw teruggestuurd naar de fabriek. Ook zijn sinds enkele maanden de eerste achtdelige treinen het Nederlandse spoor opgegaan voor de nodige testen, en is de eerste ICNG voor de IC Brussel al in België aangekomen voor testritten.

Maatregelen

Om de impact van corona te beperken hebben zowel NS als Alstom diverse maatregelen genomen. Zo zijn er striktere maatregelen bij de productie in de fabriek in Polen, en draaien er kleinere teams om te voorkomen dat er een hoog ziekteverzuim plaatsvindt. Ook worden de stromen van de benodigde onderdelen  voor de trein in kaart gebraht en continu in kaart gebracht. Verder wordt er gezorgd voor extra testfaciliteiten in Duitsland en worden er ook testen naar Nederland verschoven.

Een van de genomen maatregelen bij NS is het inhuren van ervaren Nederlandse toelatingsmanagers die betrokken zijn geweest bij meerdere Nederlandse toelatingstrajecten. Zij begeleiden de buitenlandse specialisten om het toelatingsdossier voor het indienen bij de ERA (Spoorwegbureau van de Europese Unie) op een zo hoog mogelijk kwaliteitsniveau te krijgen waarmee de doorlooptijd van de beoordeling moet worden verminderd. Ook de Nederlandse inspectie ILT wordt zoveel mogelijk geïnformeerd met de lopende stand van zaken.