Kamerleden en FNV willen versnelde aanpak van onbeveiligde overwegen

Een NABO-Overweg in Bodegraven die volgens planning in dit jaar wordt aangepakt  (Foto: Treinenweb)
Een NABO-Overweg in Bodegraven die volgens planning in dit jaar wordt aangepakt (Foto: Treinenweb)

De aanpak van onbewaakte spoorwegovergangen duurt te lang. Diverse partijen in de Tweede Kamer en de vakbond FNV Spoor willen dat er snellere stappen gezet wordt bij het verbeteren of verwijderen van dergelijke overwegen van het NABO-soort.

Een ruime week geleden vond er een dodelijk ongeluk plaats op een overweg in het Frieze dorp Bozum. Demissionair staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur) had eerder al toegezegd sneller actie te ondernemen, maar dat gaat de Kamerleden niet snel genoeg. VVD'er Fahid Minhas sluit zich daarbij aan: "Het geduld begint op te raken". CDA-Kamerlid Habtamu de Hoop (PvdA) verwijst naar het rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid die in 2018 gepresnteerd werd, waarin stond dat het een 'onacceptabel gevaar' vormt.

Eenzijdig besluit

De partijen willen dat er een wet komt dat ProRail eenzijdig het besluit kan nemen om een overweg aan te pakken. In dergelijke gevallen moeten ook gemeenten of in sommige gevallen andere partijen zoals Staatsbosbeheer ook om de tafel zitten voor het realiseren van een oplossing. Staatssecretaris van Veldhoven heeft verzekerd dat de wet om een snellere aanpak mogelijk te maken nog tot "kort voor de zomer" naar de Tweede Kamer gaat.

Ze stelt wel dat er al een flinke voortgang is in de aanpak van de NABO-overwegen. Inmiddels zijn er al 75 van de 180 openbare spoorwegovergangen aangepakt, en worden er dit jaar weer tientallen daarvan onder handen genomen. Ze verwacht dat al deze spoorwegovergangen in 2023 aangepakt zullen zijn. Voor de onbewaakte oversteken op particulier terrein wordt de zaak lastiger, omdat in veel gevallen een maatwerk-oplossing nodig is, waaronder de aanleg van nieuwe landweggetjes op particulier terrein.

Huidige maatregelen

De NS heeft in maart van dit jaar het onderzoeksrapport gepresenteerd van het treinongeval van vorig jaar bij Hooghalen. Hier kwam vorig jaar mei een machinist om het leven toen zijn trein inreed op een zwaar landbouwvoertuig die een onbewaakte overweg overstak.

Zo geldt er bij NABO's een tijdelijke snelheidsbeperking waarbij de trein maximaal 90 kilometer per uur mag rijden, totdat er andere maatregelen genomen zijn of de overweg is opgeheven. Door langzamer te rijden krijgen machinisten en weggebruikers langer de tijd en heeft de trein bij een eventueel dreigend ongeval een kortere remweg. Daarnaast is de NS gestart met het aanpassen van de kop van de SNG Sprinter. Deze heeft een nieuw geel front gekregen waarmee de trein nog beter zichtbaar moet zijn.

FNV: Onvoldoende zicht bij ProRail

Ook de vakbond FNV Spoor stelt dat ProRail onvoldoende zicht heeft op de aanpak van NABO-overwegen. Ze hebben een twaalfpuntenplan gepresenteerd om NABO's versneld aan te pakken. In het plan wordt gesteld dat de NABO's zo snel mogelijk opgeheven of beveiligd dienen te worden, er een aanpassing moet komen van de overgangswet erfdienstbaarheden, meer (reflecterende) waarschuwingsborden bij zowel de overweg als het spoor, een snelheidsbeperking voor treinen en betere zichtlijnen voor zowel de passant als de machinist.

Daarnaast wordt er ook gesproken over een oversteekvergunning die bij een bepaald gewicht van een overstekend voertuig ervoor moet zorgen dat er voor een oversteek toestemming gevraagd moet worden bij de treinverkeersleiding van ProRail.