Alstom zet belangrijke stap met inbouw van ETCS in locomotief

Een DE6400 van DB Cargo op station Venlo (Foto: Jan Oosterhuis)
Een DE6400 van DB Cargo op station Venlo (Foto: Jan Oosterhuis)

Alstom heeft een overeenkomst afgesloten om een locomotief uit de 6400-serie te voorzien van een modern ETCS-systeem. Met de inbouw en beproeving wil de treinenbouwer zijn aanwezigheid op de Europese markt voor signaleringssystemen vergroten.

In het kader van dit project, gesubsidieerd door de CEF en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, wordt een van de dieselelektrische locomotieven uit de 6400-serie van DB Cargo uitgerust met Atlas ETCS Baseline 3 Release 2. Deze oplossing is door Alstom ontwikkeld en heeft zich al in de praktijk bewezen. Bovendien ondersteunt deze nieuwe signaleringstechnologie het vrachtverkeer tussen Nederland en België zodat er in beide landen sprake is van een gelijkwaardig systeem. Zo wordt er in Belgie veelal nog TBL1+ gebruik, en wordt in Nederland op de hoofdsporen ATB-EG gebruikt.

Betrouwbaarder en punctueler

De bestaande ATB-EG- en ATB-NG-systemen in Nederland en het TBL1+ beveiligingssysteem in België worden uiteindelijk in het ETCS-systeem geïntegreerd. ETCS is een van de meest efficiënte treincontrolesystemen ter wereld, en de overstap naar deze moderne signaleringstechniek moet het vrachtverkeer tussen Nederland en België veiliger, betrouwbaarder, punctueler maken.

Samenwerking

Het engineering-gedeelte van het project wordt uitgevoerd door de teams van het Alstom signalling centre of excellence in Charleroi (België), in samenwerking met het projectteam voor signalling in Utrecht (Nederland).  De aanpassing van het eerste prototype zal plaatsvonden door Shunter die recentelijk bekend gemaakt heeft dat ze door Alstom overgenomen zijn.De modificatie van dit prototype locomotief is de meest recente stap in Alstoms strategie om zijn positie in de markt voor signaleringssystemen voor Europees vrachtverkeer te vergroten.

Alstom en DB Cargo kondigden in januari 2020 aan dat er in totaal 13 EG3100-vrachtlocomotieven, bestemd voor vrachtverkeer tussen Duitsland, Denemarken en Zweden, uitgerust zouden worden met ETCS Baseline 3 Release 2, de nieuwste standaard in signaleringstechnologie.

Uitrol ERTMS

De komende jaren zal het ETCS-systeem ook steeds meer op de grote spoorlijnen in gebruik worden genomen. Vorige week werd er bekend gemaakt dat nog vóór 2030 het bijbehorende ERTMS-systeem zal worden aangelegd op de spoorlijnen in de provincies Groningen en Friesland met als doel het oude ATB-NG te vervangen. Tot aan 2030 zal dit signaleringssysteem ook uitgerold moeten worden op de trajecten:

  • OV SAAL oost (trajecten Weesp -Lelystad alsmede Amsterdam –Weesp -Hilversum, exclusief emplacement Amsterdam Centraal)
  • Hoofddorp - Duivendrecht
  • Utrecht (behalve het emplacement) - Eindhoven
  • Kijfhoek - Belgische grens
  • Roosendaal - Den Bosch (inclusief Zevenbergschen Hoek)
  • Tilburg - Boxtel
  • Eindhoven -Venlo
  • Noordelijke lijnen van Friesland en Groningen