Nog voor 2030 ERTMS op Noordelijke lijnen

 (Foto: Treinenweb)
(Foto: Treinenweb)

De Noordelijke Lijnen in Friesland en Groningen zullen voor 2030 nog worden uitgerust met het ERTMS-beveiligingssysteem. Dat heeft staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) donderdagavond bekend gemaakt.

Het Rijk en de provincies Groningen en Fryslân investeren samen onder andere in het ombouwen van de treinen en het opleiden van personeel. De komende tijd zullen de afspraken tussen de betrokken partijen worden vastgelegd.

ATB-NG vervangen

Het huidige treinbeveiligingssysteem ATB-NG (Automatische Trein Beïnvloeding - Nieuwe Generatie) uit de jaren '90 is aan vervanging toe. Al in 1996 gaf toenmalige minister van Verkeer en Waterstaat, Jorritsma, al aan dat het systeem in de loop van de tijd vervangen zou worden door ERTMS. Het ATB-NG systeem is een verbetering van het oude ATB-systeem uit de jaren '70 en is speciaal geschikt voor regionale spoorlijnen.

Door nu niet meer te investeren in het ATB-NG systeem, maar eerder dan gepland over te stappen op ERTMS bespaart het Rijk 60 miljoen euro. Dit bedrag wordt geïnvesteerd in materieel en opleidingen. Hierdoor dalen de kosten voor de provincies Groningen en Fryslân die als concessieverlener verantwoordelijk zijn voor het vervoer op deze regionale lijnen.

Ook zorgt de uitrol van ERTMS voor meer voordelen. Zo verhoogt het systeem de veiligheid op het spoor en kan het spoor efficiënter worden gebruikt, waardoor er meer treinen kunnen rijden en de betrouwbaarheid van de dienstregeling wordt vergroot. Ook kunnen in de toekomst mede dankzij ERTMS zelfrijdende treinen worden ingezet. Al eerder zijn er al hiermee proeven gehouden met ERTMS en ATB-NG.

Harlingen Haven - Leeuwarden als eerste

Voor de aanpassingen aan het spoor zal het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat meer dan 300 miljoen euro uittrekken. Daarnaast bedragen de kosten voor het ombouwen van zo'n 70 treinen en het opleiden van het personeel 90 miljoen euro. Hiervan zal 60 miljoen euro door het Rijk worden betaald, 20 miljoen euro door de provincie Groningen en 10 miljoen euro Friesland. Naar verwachting kan in 2026 op het traject Harlingen Haven- Leeuwarden met ERTMS worden gereden.