Partijen presenteren actieagenda voor stimulering internationale trein

Station Schiphol Airport heeft in 2020 een daling van 70 procent minder in- en uitstappers mogen verwerken (Foto: Treinenweb)
Station Schiphol Airport heeft in 2020 een daling van 70 procent minder in- en uitstappers mogen verwerken (Foto: Treinenweb)

KLM, NS, ProRail, Schiphol en het Ministerie van Infrastructuur willen op korte en langere termijn "substantiële en concrete maatregelen" nemen om de aantrekkelijkheid van de internationale trein op de middellange afstand te vergroten. Dat stellen de partijen in de Actieagenda Trein en Luchtvaart

De partijen richten zich op zes bestemmingen: Brussel, Parijs, Londen, Frankfurt, Düsseldorf en Berlijn. De agenda richt zich niet alleen op rechtstreekse treinreizigers, maar ook op transferreizigers. Alhoewel KLM, NS, ProRail, Schiphol en het Ministerie spreken van “substantiële en concrete maatregelen” ziet Treinreiziger.nl vooral veel onderzoeken (opnieuw) aangekondigd worden.

KLM biedt al de langer de mogelijkheid om vanuit Brussel (en Antwerpen) per Thalys naar Schiphol te reizen, in plaats van het vliegtuig (of de auto). Het aantal Air Rail tickets nam in 2019 met 25 procent toe naar 93.000. Dat komt neer op omgerekend 250 reizigers per dag. In 2019 kondigde KLM al aan dat vanaf maart dit jaar één van de vijf vluchten tussen Brussel en Amsterdam zou worden opgeheven. KLM heeft bij Thalys vervangende stoelcapaciteit gereserveerd.

In de nu gepresenteerde actieagenda wordt toegezegd dat er in 2021 een onderzoek komt of Air Rail ook aangeboden kan worden op de relatie Parijs – Schiphol, Londen – Schiphol/Amsterdam en Düsseldorf – Schiphol. Opmerkelijk is dat dit onderzoek nu pas start, want al in 2018 stelde KLM-baas Pieter Elbers eigenlijk helemaal niet zat te wachten op vluchten tot 500 kilometer.

Düsseldorf / Frankfurt

In het actieplan beloven NS en ProRail in 2021 met de Duitse partijen te gaan onderzoeken of de frequentie naar Düsseldorf en Frankfurt verhoogd kan worden. Eerder zei NS al in 2016 en 2018 graag een uurlijkse intercity naar Düsseldorf en Keulen te willen, maar die ambitie werd vorig jaar door NS geschrapt. Onhaalbaar. Nu komt er dus toch een onderzoek naar de mogelijkheden van capaciteitsuitbreiding. Daarbij is het specifiek de bedoeling dat er ook een directe verbinding komt tussen Schiphol en Duitsland. Ook wordt gekeken of die verbinding kan stoppen te Amsterdam Zuid.

Berlijn

Richting de Duitse hoofdstad klinkt er al jaren kritiek op de snelheid van de trein. Toch kiezen nu al iets meer reizigers voor de trein naar Berlijn, dan voor het vliegtuig, aldus de actieagenda. De bedoeling is dat de trein naar Berlijn in de trein in 2024 half uur wordt versneld, aldus de betrokkenen. Dat komt overeen wat NS eerder dit jaar al aankondigde. In het verleden werd er zelfs gemikt op een uur of twee uur snellere trein. Het ministerie van Infrastructuur kondigt verder aan dat er wordt “toegewerkt naar een startbeslissing” voor de benodigde infrastructurele maatregelen voor versnelling aan Nederlandse zijde.

Londen

Volgens het actieplan gaan NS en Eurostar de frequentie van de trein naar Londen verhogen. "Een verhoging van de frequentie naar zes treinen per dag voor 2025 wordt onderzocht (..) De capaciteit verdubbelt dan van 2.700 (3 x 900 reizigers per trein) naar 5.400 reizigers per richting per dag". Helemaal eerlijk is die rekensom echter niet, stelt Treinreiziger.nl: Slechts de helft van de trein is momenteel beschikbaar voor reizigers richting het Verenigd Koninkrijk, dat komt neer op 450 reizigers. ProRail en Schiphol onderzoeken in 2021 samen met NS en Eurostar de mogelijkheden om de Eurostar treinen van Londen naar Amsterdam op termijn te laten stoppen op Schiphol.

Bron: Treinreiziger