NS: Vanaf 2024 nieuwe en snellere treinen naar Brussel en Berlijn

De huidige rijtuigen van de IC Brussel. naar het lijkt zal hier straks een ICNG worden ingezet. (Foto: NS)
De huidige rijtuigen van de IC Brussel. naar het lijkt zal hier straks een ICNG worden ingezet. (Foto: NS)

Treinreizigers reizen vanaf 2024 sneller naar Berlijn en Brussel. NS werkt op dit moment de plannen uit om sneller te rijden op de trajecten Amsterdam-Brussel en Amsterdam-Berlijn. In 2024 gaan op beide trajecten nieuwe treinen rijden, die reizigers flink sneller en comfortabeler van de ene hoofdstad naar de andere brengen.

Met de nieuwe trein naar Berlijn wordt er een half uur gewonnen en met de trein naar Brussel lijkt een reistijdwinst tot een half uur mogelijk. Naar het lijkt zal voor de IC Berlijn de nieuwe treinstellen van de DB worden ingezet, de in maart vorig jaar gepresenteerde ECx van Talgo. Voor de IC Brussel ziet het er naar uit dat hiervoor een Belgische variant van de ICNG zal worden ingezet welke een snelheid van 200 km/u zal halen op enkele delen van het traject.

Tijdswinst

De tijdwinst naar Berlijn wordt mogelijk door een optelsom van een betere dienstregeling in Nederland en Duitsland, het vervallen van de locomotiefwissel bij de grens en het overslaan van enkele Duitse stations. De snellere reis naar Berlijn is de invulling van een eerder aangekondigde ambitie van NS. De politieke besluitvorming over het verbeteren van de infrastructuur op het traject moet nog worden afgerond. Ook is het van belang dat deze dan op tijd is gerealiseerd.

De reis van Brussel naar Amsterdam duurt nu nog 2.52 uur. Hier kunnen we tijdwinst behalen doordat nieuwe treinen een deel van het traject op een topsnelheid van 200 km/ uur kunnen rijden. Door grootschalige vernieuwing van de sporen rondom Amsterdam Centraal, verhuist de Intercity Brussel bovendien naar station Amsterdam Zuid, met een snellere aansluiting op de Hogesnelheidslijn. Daarbij bespreekt NS met de Belgische vervoerder NMBS of er nog meer versnellingsmogelijkheden inpasbaar zijn. Met deze ontwikkelingen wordt een reistijdwinst tot een half uur nagestreefd

Deze periode benutten: Londen, München en Wenen

Marjan Rintel: “Een goede spoorverbinding tussen de Europese hoofdsteden is cruciaal. België en Duitsland zijn naast buurlanden onze belangrijkste handelspartners. Het aantal treinreizigers naar Brussel groeide in 2019 met 14% en naar Berlijn zelfs met 20%. Zonder de impact van corona, zouden we de komende jaren onherroepelijk tegen de grenzen van die groei aan zijn gelopen. De huidige crisis is voor NS dus ook geen reden om het even rustig aan te doen. We moeten deze periode benutten om reizigersstromen duurzaam te verleggen van vervuilend weg- en vliegverkeer naar de trein. Dat doen we ook met de start van de rechtstreekse verbinding naar Londen dit najaar en de nachttrein naar München, Innsbruck en Wenen in december.”

Sneller naar Duitsland

De ambities naar Duitsland wil NS in 2024 gerealiseerd hebben. De reistijd naar Berlijn vanuit Amsterdam gerekend bedraagt dan 5 uur en 50 minuten, een halfuur sneller dan de huidige 6.20 uur. Vooral voor Oost-Nederland een hele goede optie, maar vanuit Amsterdam nog steeds te lang, zegt Rintel: Via de Hogesnelheidslijn biedt NS een supersnelle verbinding met België, Frankrijk en zelfs het Verenigd Koninkrijk. We blijven stappen zetten om die verbindingen verder te verbeteren met nieuwe treinen en meer capaciteit. In oostelijke richting is het echter geen tijd voor een stap, maar voor een sprong. Dan wordt de schone trein een echte optie voor de reis naar Berlijn. Duitsland heeft plannen voor snel spoor voor de route langs Arnhem. Dat biedt de mogelijkheid voor een extra route met een hogere snelheid, naast de huidige route over Hengelo. Voor een hoogwaardige verbinding met Duitsland heeft het spoor tussen Utrecht en de grens bij Arnhem een forse upgrade nodig. Met meer capaciteit, waarbij ook de snelheid omhoog zou moeten naar 200 kilometer per uur. Daarmee bieden we ook de acht miljoen inwoners van de Randstad en de twaalf miljoen inwoners van de metropoolregio Rhein-Ruhr, een veel betere internationale verbinding dan nu.

Makkelijker vinden en boeken

NS kijkt ook nadrukkelijk naar de internationale spoorsector zelf. Op de website van NS International zijn dit jaar vrijwel alle bestemmingen en tarieven tot een afstand tot 700 kilometer te boeken. Met enkele vervoerders en buitenlandse vervoersregio’s die hun tickets nog niet aanbieden, is NS in gesprek. Marjan Rintel: “Op afstanden tot 700 kilometer is NS International de onafhankelijke prijsvergelijker, zoals je die uit de luchtvaart ook wel kent. We bieden alle beschikbare tickets en tarieven aan en rekenen geen toeslagen. Maar ik zou die afstand graag verder willen oprekken. Waarom is een ticket voor Praag of Barcelona niet net zo makkelijk als Brussel of Berlijn? Daarover wil ik in Europa met andere vervoerders in gesprek. Net als in de luchtvaart zou ik mijn treintickets bovendien graag een jaar van tevoren kunnen boeken.”