Spaanse ILSA tekent samenwerking met Trenitalia voor nieuwe treinen

De ETR1000 op InnoTrans 2014 (Foto: Hoff1980)
De ETR1000 op InnoTrans 2014 (Foto: Hoff1980)

Trenitalia heeft een contract van 800 miljoen euro getekend voor een samenwerking van Hitachi Rail en Bombardier Transportation om 23 nieuwe hogesnelheidstreinstellen van het type ETR1000 te leveren aan de toekosmtige Spaanse vervoerder Intermodalidad de Levante (ILSA).

De snelle trein is geschikt voor gebruik tot 360 kilometer per uur. De ETR1000 gebaseerd op het V300Zefiro-platform van Bombardier en onder het merk Frecciarossa 1000 van Trenitalia, die het type sinds 2015 in Italië heeft gebruikt. Vorig jaar bestelde het Italiaanse Trenitalia 14 extra treinstellen om de de vloot van vijftig treinstellen uit te breiden.

ETR1000 voor ILSA

De treinstellen voor ILSA zullen ook in Italië worden gebouwd. De 200 meter lange stellen hebben een capaciteit van ongeveer 460 passagiers en faciliteiten, waaronder wifi en een restauratie. De stellen onderscheiden zich van andere treinen vanwege hun hoge comfort, duurzaamheid, stijl, prestaties en laag geluidsniveau, vertelt Andy Barr, CEO van Hitachi Rail Group, toen het ILSA-contract op 10 augustus werd aangekondigd.

"De liberalisering van de Europese spoorwegen stelt ILSA in staat nieuwe treindiensten in Spanje aan te bieden om nog meer passagiers aan te moedigen hun reis van auto's en vliegtuigen naar treinen te verplaatsen, wat bijdraagt ​​aan de wereldwijde duurzaamheidsdoelstellingen", aldus Franco Beretta, President & Managing Director van Bombardier Transportation Italy.

Routes

ILSA mikt op 1 maart 2022 als de startdatum voor haar diensten, aangezien het indicatieve treinpaden toegewezen heeft gekregen op deze routes.

  • Madrid - Córdoba - Sevilla
  • Madrid - Córdoba - Málaga
  • Madrid - Córdoba - Granada;
  • Madrid - Cuenca - València
  • Madrid - Cuenca - Albacete - Alacant
  • Madrid - Zaragoza - Barcelona