Groen licht voor spoorverdubbeling Heerlen en Landgraaf

De Drielandentrein te Aken (Foto: Treinenweb)
De Drielandentrein te Aken (Foto: Treinenweb)

De Limburgse Provinciale Staten hebben een groen licht gegeven voor de verdubbeling van het spoor tussen Heerlen en Landgraaf. Met de verdubbeling moeten er in de toekomst meer treinen van en naar Aken gaan rijden. Eind dit jaar gaat de schop in de grond.

De provincie is unaniem akkoord gegaan met een extra bijdrage van 10,2 miljoen euro uit zijn eigen geldpotje, wat in totaal uitkomt op een totaal aandeel van 20,2 miljoen euro.

Meer capaciteit

De spoorverdubbeling moet ervoor gaan zorgen dat er extra treinen vanuit Maastricht en Heerlen naar Aken kunnen rijden. Zo kan de Arriva-trein die nu nog enkel maal per uur naar Aken rijdt straks twee keer per uur doorrijden naar de Duitse stad. Ook de mogelijke toekomtige intercity naar Aken kan gebruik maken van de extra spoorcapaciteit. Een meerendeel van de politieke fracties heeft enthousiast gereageerd op het definitieve besluit.

"Deze eerste stap moet eens worden gezet. Want die intercity komt er nooit zonder deze spoorverdubbeling. Terwijl die voor ons met stip op nummer één staat vanwege de aansluiting op het Hoge Snelheidstrein-net", aldus D66. Ook de VVD gaf aan veel voordelen in de bereikbaarheid van Limburg en Duitsland te zien: "De verdubbeling is ook cruciaal om reizen per spoor interessanter te maken dan over de weg, zowel voor personen- als voor goederenvervoer".

De CDA sprak over het heugelijke feit dat deze verdubbeling een volgende stap is om de buurlanden te bereiken. De PvdA noemde de grensoverschrijdende verbindingen essentieel voor de euregionale economie.

Subsidie

De fracties van de PVV en PvdA benadrukten dat het wel essentieel is dat de toegezegde Europese subsidie van 18,4 miljoen euro overeind blijft omdat het project een vertraging opgelopen heeft. Inmiddels vinden er hierover gesprekken met Brussel plaats. Beide partijen hebben aangegeven op de hoogte te willen blijven worden gehouden over de stand van zaken.

Aanleg

Afgelopen maart is er door ProRail een aanbesteding gestart naar de aannnemer die de sporen moet verdubbelen. Daarbij moeten er twee bestaande bruggen worden aangepast, en moeten er twee nieuwe worden gebouwd. Ook moeten er nieuwe constructies worden gebouwd die ervoor moeten zorgen dat de spoorbaan binnen de beschikbare ruimte wordt aangelegd.

Vanaf 12 november 2020 moet het project van start gaan, welke tot 30 november 2022 hoogstens zal duren. In de dienstregeling van 2023 die in december 2022 ingaat zou de extra capaciteit benut kunnen worden. De kosten voor het gehele project wordt geschat op 68 miljoen euro. Hiervan draagt het Rijk iets meer dan 28 miljoen euro bij. De regio Parkstad legt bijna 1,4 miljoen euro op tafel, en de provincie betaalt 20,2 miljoen. De rest van het aandeel is afkomstig uit subsidie van de EU.