NS zet onderdelen van SGM Sprinter te koop voor ondernemers

Alle onderdelen van de oude SGM Sprinter heeft de NS te koop gezet. Vanaf gisteren tot en met vandaag vinden er speciale schouwdagen bij de werkplaats in Leidschendam plaats waar ondernemers een hoeveelheid van diverse soorten onderdelen kunnen kopen. Dit is één van de vele manieren waarop de NS naar een circulaire bedrijfsvoering werkt.

Het treintype SGM (stadsgewestelijk materieel) trein rijdt sinds 1978 door Nederland als Sprinter. Rond 2005 heeft deze trein een modernisering gekregen om weer zo'n 15 jaar er tegen aan te kunnen. Vanaf eind 2019 wordt dit type geleidelijk vervangen door de nieuwe Sprinter SNG. Naar verwachting zullen de eerste oudere SGM-treinstellen begin 2020 aan de kant gaan.

Circulair

De NS streeft er naar om 100% van deze trein een nieuw leven te geven. Als het niet lukt om de trein te verkopen, biedt NS de interieuronderdelen aan om nieuwe producten van te maken. Denk hierbij aan stoelen, treinramen, de bekleding, jashaakjes, bagagerekken en zelfs omroepspeakers. Al eerder zagen we al dat de NS tafeltennistafels en voetbaltafels heeft laten maken van treinvloeren, en prullenbakjes die nu als plantenbak door het leven gaan, en reisspelletjes die gemaakt zijn van oude vertrekstaten. Door de trein op deze manier aan te bieden blijven de materialen in de kringloop en bespaart de NS op 11,7 miljoen kg afval.

Schouwdagen

Zowel gisteren als vandaag vinden er bij de NS de zogeheten ‘schouwdagen’ plaats. Ondernemers met een eigen bedrijf die geïnteresseerd zijn in de treinproducten, krijgen te zien wat mogelijk is en welk materiaal beschikbaar komt, dit kunnen onder meer ophanghaakjes voor jassen, banken, ramen, noodremtrekkers zijn. Deze onderdelen zijn echter alleen bedoeld voor verkoop in grote aantallen. Voor particulieren is er helaas geen mogelijk. Wel worden er op spoorwegbeurzen en open dagen vaak wel andere onderdelen verkocht die in de meeste gevallen het goede doel steunen.

De eerstvolgende open dag zal op 21 september in de werkplaats van NS Treinmodernisering in Haarlem zijn. Echter is momenteel niet bekend of er ook een verkoop plaats zal vinden.

Foto: Treinenweb
Foto: Treinenweb