NS breidt aantal ICNG-treinstellen voor België uit naar 20 stuks

De NS breidt het aantal Nieuwe Intercity Generatie treinen voor de Intercity Brussel uit naar 20 stuks. Voorheen had de NS naast de bestelling van 79 ICNG-treinstellen voor in het binnenland een  optie voor de levering van twee treinen voor België,  deze zouden dienen voor vroegtijdige toelating en testritten.

Het ICNG-contract met Alstom hield al rekening om speciale treinstellen te bestellen voor de Intercity Brussel. De NS gaf begin 2017 Alstom de opdracht voor de ontwikkeling en bouw van twee van deze treinen. Hiermee zou worden bekeken of deze trein gebruikt zou worden voor de exploitatie van de grensoverschrijdende treindienst. Momenteel is de NS in gesprek met de Belgische spoorwegen (NMBS) over de nieuwe intercity trein. Met de order is 200 miljoen euro gemoeid.

ICNG naar België

Met de inzet van de ICNG-trein moet deze internationale treinverbinding een betere reisbeleving voor de reiziger krijgen. "Door nu een serie te bestellen zijn vanaf 2025, wanneer de rijtuigen van IC Direct en de Intercity Brussel het einde van hun levensduur bereiken, 20 nieuwe intercity’s beschikbaar die naast inzet op het binnenlands spoor ook naar Brussel kunnen rijden", laat NS-woordvoerster Ingeborg de Boer weten tegenover Treinenweb. De treinstellen zullen uit acht treindelen bestaan en kunnen met twee treinstellen gekoppeld naar Brussel rijden, waarmee de reizigersgroei kan worden opgevangen.

Concessie

In 2025 gaat de nieuwe concessie in voor het hoofdrailnet en is het dus nog niet zeker of de NS ook de IC Brussel kan blijven behouden. Deskundigen achten de kans groot dat NS over het spoor mag blijven rijden. Wel heeft de NS een verplichting om aan het eind van de concessie voldoende materieel beschikbaar te stellen. Mocht een andere vervoerder de exploitatie uitvoeren zal deze de Belgische ICNG-treinstellen overnemen.

Extra bagageplekken en toilet

De treinstellen zullen grotendeels gelijk zijn aan de ICNG-trein voor in het binnenland maar kennen enkele wijzigingen: Zo zal er een extra toilet aanwezig zijn en biedt de trein meer bagageruimte.

Ook kent de trein diverse technische verschillen om op het Belgische spoor te mogen rijden, waaronder de aanwezigheid van een stroomafnemer voor de 3kV bovenleidingsspanning en de apparatuur voor het Belgische spoorbeveiligingssysteem.

Lees ook: NS presenteert Nieuwe Generatie Intercity

Foto: Alstom
Foto's: Alstom