NS presenteert Nieuwe Generatie Intercity (ICNG)

De onthulling van de ICNG (Foto: Treinenweb)
De onthulling van de ICNG (Foto: Treinenweb)

De NS heeft dinsdag het ontwerp van de nieuwe generatie Intercity-treinstellen gepresenteerd. De onthulling van de toekomstige nieuwe Intercity vond plaats in de voormalige wagenwerkplaats in Amersfoort.  De trein werd hier gepresenteerd als mock-up, welke een indruk geeft over hoe de trein er van aan de binnen- en buitenkant uit ziet.

Het betreft een order die bij de Franse treinbouwer Alstom is getekend, en omvat 79 nieuwe Intercity-treinen, die ook geschikt zullen zijn voor op de HSL-lijn. Het model is afkomstig van het Coradio-model die door Alstom is ontworpen en waarvan er wereldwijd inmiddels meer dan honderd treinstellen gefabriceerd zijn.

De maximumsnelheid van de trein zal 200 kilometer per uur zijn. De treinstellen zullen voornamelijk bedoeld zijn voor binnenlands gebruik, maar volgens de NS zijn er in de order ook als proef twee treinen besteld die ook geschikt zijn voor het Belgische spoorwegnet. Op de Hanzelijn zou deze trein tevens 200 kilometer per uur kunnen halen vanwege de beschikbaarheid van het ERTMS-beveiligingssysteem op dit traject.

Er komen 49 stellen met vijf rijtuigen en 30 treinstellen met 8 rijtuigen. In totaal moet dit de reiziger 25.000 zitplaatsen gaan bieden. Gezien de NS de afgelopen jaren de VIRM dubbeldekstreinen heeft besteld is er ditmaals gekozen voor een enkeldeks uitvoering, waarmee de NS wil zorgen voor een goede toegankelijkheid voor mindervaliden. Dit is ook een aanbeveling geweest in overleg met consumentenorganisatie Rover.

Vervanging

De treinen zullen als eerste de Intercity Direct gaan vervangen die nu nog met TRAXX-locomotieven en getrokken rijtuigen uit 1980 op de HSL rijden. Deze rijtuigen stammen uit het jaar 1980 en hebben diverse revisies achter de rug om met de tijd mee te gaan. Echter vanwege nieuwere strengere eisen zullen deze rijtuigen uiteindelijk moeten worden vervangen door de Intercity NG.

Het eerste ritje van deze nieuwe trein is voorzien in 2021 van Amsterdam naar Breda. In 2022 volgt het traject Eindhoven - Den Haag. In de jaren daarna zal de trein op meerdere Intercity-verbindingen gaan rijden, waarvan nog niet bekend is welke dit zullen zijn. Ook zal deze trein waarvan de NS een vervolgorder op kan afnemen bij Alstom, de bekende Koploper uit 1983 gaan vervangen. Een vervolgorder is mogelijk, waarbij de NS meer treinen van dit model kan bestellen.

Voorzieningen

De treinen hebben onder meer (rolstoeltoegankelijke) toiletten, een noodintercom die ook in de mindervaliden-toilet aanwezig is, WiFi, reisinformatieschermen, gescheiden afvalinzameling op de balkons, led-verlichting met Intelligent Light Control, bewakingscamera's, (USB-) stopcontacten in zowel de eerste als de tweede klasse, een schuiftrede voor betere toegankelijkheid en extra bagageruimte. Hiermee wil de NS de rit voor de reiziger maximaal gemak geven tijdens de reis.

Interieur

Het zitcomfort speelt een hele belangrijke rol, meldt de NS in een nieuwsbericht. Daarom zijn reizigers betrokken bij het ontwerp via het Trein Test Team. Dit is een mix van 25 reizigers die de dagelijkse 1,2 miljoen reizigers vertegenwoordigen. Zij hebben stoelen en banken getest en beoordeeld. Ook hebben zij gekeken naar de naar de indeling van de trein in verschillende zones, de kunst en de verdere inrichting van de reizigersruimtes. Verder zal ook deze trein weer drie soorten coupe's kennen die specifiek zijn ingericht. De zijn de ontmoetingscoupé, de stiltecoupé en de werkcoupé. Deze komen terug in zowel de eerste als de tweede klas.

Virtuele tour

De NS heeft ook een video uitgebracht met een virtuele tour waarbij de kijker in 360 graden de trein kan bewonderen. Dit werkt via de Virtual Reality techniek, waarbij een geschikte telefoon of tablet noodzakelijk is. Een speciale VR-bril is hierbij aan te raden voor comfortabel kijkplezier.
De video is hier te vinden.

Van concept tot rijdende trein

  • 2014-2016: Aanbestedingsfase, waarbij Alstom, Siemens, Bombardier en Stadler meededen.
  • 2016-2017: Het ontwerp realiseren met inbreng van personeel en reizigers
  • 2017-2018: De start-up van de productie met een proef van vijf treinstellen.
  • 2019-2021: Het testen, de proefritten en toelatingsprocedure vinden plaats.
  • 2021-2023: De treinen gaan de reizigersdienst en worden onder meer op de HSL ingezet.

Foto: Treinenweb

Foto: Treinenweb

Foto: Treinenweb

Foto: Treinenweb

Foto: Treinenweb

Foto: Treinenweb

Foto: Treinenweb
Foto's: Treinenweb