NMBS wil niet concurreren met drielandentrein

De NMBS heeft geen plannen om de concurrentie aan te gaan met de drielandentrein. Ook de intentieverklaring tussen Nederland, België en Duitsland om de drielandentrein mogelijk te maken staat nog steeds.

Twee weken geleden wilde NMBS woordvoerder Dimitri Temmerman concurrentie tussen Arriva en NMBS niet uitsluiten. Collega woordvoerder Bart Crols is duidelijker: "Er is een politieke overeenkomst om de drielandentrein mogelijk te maken, wij zijn daar als operator voor België bij betrokken", bevestigt hij naar aanleiding van een artikel van SpoorPro. Van concurrentie tussen NMBS en Arriva is dus geen sprake. Crols benadrukt net als Temmerman dat de drielandentrein pas aan de orde is, als de toelating van de drielandentrein rond is. "Dat geldt bij iedere treindienst".

Elk half uur

Twee weken geleden werd bekend dat NMBS onderzoek doet om de frequentie van de huidige trein Luik – Maastricht op te schroeven naar ieder half uur. NMBS benadrukt opnieuw dat het niet zeker is of de frequentie daadwerkelijk verdubbeld gaat worden.

Roosendaal – Antwerpen

Tussen Roosendaal en Antwerpen wordt overigens ook al jaren gesproken over een tweede (stop)trein. "Maar een tweede trein is daar momenteel niet aan de orde. Wel loopt er een studie om te kijken hoe het aanbod van en naar Roosendaal verbeterd kan worden", vertelt Crols. Wanneer de uitkomsten van die studie verwacht kunnen worden, kan hij niet zeggen. Hij wijst erop er ook voldoende geschikt materieel moet zijn, voldoende capaciteit en het technisch haalbaar moet zijn.

Foto: Bas Meijer (Flickr; Creative Commons)
Een Break-treinstel van de Belgische NMBS, die ook tussen Maastricht en Luik wordt ingezet.
Foto: Bas Meijer (Flickr; Creative Commons)

Bron: Treinreiziger