Nieuwe Arriva-treindienst Maastricht - Aken toch uitgesteld

Aanstaande zondag had het zover moeten zijn: de start van de treindienst Maastricht - Aken. Maar op het laatste moment is duidelijk geworden dat dit toch niet gaat lukken. Vanaf zondag zijn treinreizigers vanuit Heerlen aangewezen op vervangende bussen naar Duitsland. Wanneer de nieuwe trein nu geïntroduceerd gaat worden heeft Arriva niet bekend gemaakt.

Eigenlijk zou de nieuwe verbinding zelfs starten in Luik, maar al eerder werd bekend dat dit niet per 9 december gaat lukken. Arriva vertelde toen dat de trein per ingangsdatum 2019 wel zou gaan rijden tussen Maastricht en Aken, maar dat lukt ook niet. “In Duitsland moest voor het nieuwe materieel in combinatie met de nieuw aangelegde infrastructuur op het traject nog een goedkeuring worden verkregen. Helaas heeft ook de goedkeuring voor Duitsland vertraging opgelopen waardoor de treinverbinding pas later zal starten”, zegt Arriva in een verklaring.

Toelating

Pas vandaag werd duidelijk dat de Duitse toelating niet tijdig afgerond ging worden. Dat is opmerkelijk, omdat Arriva eerder tegenover reizigersportaal Treinreiziger.nl stelde dat de toelating in Duitsland rond was. "De oplevering van de benodigde infrastructuur en het daarna pas kunnen inzetten van de testritten geeft teveel druk op het correct afronden van de gehele procedure. Hierdoor vertraagt de start van de treinverbinding. Vanaf 9 december zullen de reizigers op (een deel van) het traject tijdelijk met bussen worden vervoerd", aldus Arriva in een verklaring.

Tests pas net gestart

De tests op de nieuwe infrastructuur zijn pas afgelopen weekeinde gestart. “Het uitstel heeft echter niets te maken met de eerste testresultaten”, zegt Arriva desgevraagd. De vervoerder zegt dat het bekend was dat de planning krap was, maar Arriva ging er aanvankelijk van uit dat het wel zou lukken. De testritten in de eerste week van december, die voor materieel en de nieuwe infrastructuur waren voorzien, gaan gewoon door. De reizigersactie die de start van de lijn zou symboliseren (één dag gratis reizen op 16 december) vervalt en zal op een later moment worden aangeboden.

Geen vervangende treinen

Eerder ging Arriva er ook van uit dat de oude treindienst zou blijven bestaan als de nieuwe treindienst niet per 9 december zou kunnen starten. Dat is echter niet van toepassing, omdat het uitstel te kort voor het ingaan van de nieuwe dienstregeling duidelijk is geworden. De Arriva-treinen waren al opgenomen in de nieuwe dienstregeling. Daarom wordt nu gekozen om de treindienst tijdelijk te vervangen door bussen. Hoe lang dat gaat duren is onduidelijk. “Dit uitstel van de start is zeker geen afstel”, benadrukt Arriva.

Uitstel België

Medio november werd al duidelijk dat België de goedkeuring voor het nieuwe materieel niet zou afgeven. De belangrijkste reden daarvoor was dat de nieuwe treinen niet voorzien zijn van het nieuwe veiligheidssysteem ERTMS, zoals België eist. Arriva: “De nieuwe treinstellen zijn wel voorzien van de huidig geldende veiligheidssystemen zoals die in de drie landen worden gehanteerd. Ze zijn bovendien voorbereid op de inbouw van ERTMS, zodra dit systeem op de spoortrajecten operationeel is en er ook een kabinetsbesluit is voor het aanleggen van ERTMS in Nederland (voorzien in 2019).”

Foto: Jeroen de Vries
Foto: Jeroen de Vries

Bron: Treinreiziger