Elektrificatie Landgraaf - Herzogenrath bereikt mijlpaal

De elektrificatie van de spoorlijn tussen Landgraaf - Herzogenrath heeft van het weekend een mijlpaal bereikt: De bovenleidingen van Duitsland en Nederland zijn met elkaar verbonden. Met nog enkele maanden werken zal over enkele maanden de eerste rechtstreekse trein tussen Maastricht en Aachen kunnen rijden.

De beide bovenleidingen zijn overigens niet echt direct met elkaar verbonden. Duitsland heeft een andere spanning op de bovenleiding dan Nederland. Daarom is er een speciale spanningssluis geinstalleerd die ervoor moet zorgen dat de trein zelf op een veilige manier contact zal maken met de Duitse spanning, of andersom.

In april vond de symbolische starthandeling plaats. Hier werden met tegen elkaar houden van de Duitse en Nederlandse bovenleiding de werkzaamheden officieel afgetrapt. Maar nu is het echt zover en zijn de systemen aan elkaar verbonden. Een mooie prestatie van ProRail en aannemer Strukton aan de Nederlandse zijde en aannemer RPS en spoorbeheerder DB Netze aan de Duitse zijde. De elektrificatie van het 6,5 km lange traject tussen Landgraaf en Herzogenrath gaat nu zijn laatste fase in.

Nieuwe treindienst Maastricht - Aachen

Eind dit jaar moeten de werkzaamheden voor de elektrificatie zijn afgerond. Vervoerder Arriva gaat met ingang van de nieuwe dienstregeling per 9 december 2018 binnen de Limburgse OV-concessie één keer per uur een drielanden treindienst uitvoeren die ook een rechtstreekse verbinding tussen Maastricht en Aachen zal bieden. In een later stadium moet deze ook doorrijden naar Luik. Momenteel wordt er nog aan de toelating van de treinstellen gewerkt.

Samenwerking

Het elektrificeren van het spoor tot de Duitse grens is een gezamenlijk project van ProRail en de provincie Limburg. Het is het eerste project dat in uitvoering gaat voor betere internationale treinverbindingen tussen Zuid-Nederland en Duitsland. Met het programma EurekaRail spannen de Zuid-Nederlandse provincies Noord-Brabant en Limburg zich, ondersteund door het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, in voor snellere, comfortabelere grensoverschrijdende (trein)verbindingen tussen Duitsland, België en Nederland.

Foto: Algont
Foto: Algont