Tropisch weer zorgt voor materieeltekort bij Arriva, Keolis en IC Direct

Door het warme weer kampt Arriva in Noord-Nederland vrijdag met veel defecte treinen. Daardoor kunnen er in het Noorden minder treinen rijden dan gebruikelijk. Ook NS kampt met materieeltekort. Bij NS vallen er vooral treinen uit rond de hogesnelheidslijn.

Arriva kondigde gisteren aan dat vanaf 9:00 uur de treinen Groningen – Veendam zouden vervallen. Maar de ambitie om de treinen wel tijdens de ochtendspits te laten rijden is niet gelukt. Al vanaf 7:10 uur rijden er geen treinen. Arriva zet bussen in tussen Zuidbroek en Veendam. Tussen Groningen en Delfzijl v.v. worden in totaal 17 ritten geschrapt, en tussen Groningen en Roodeschool (Warffum) v.v. worden vandaag zeker 16 treinen geschrapt. Tussen Nieuweschans en Weneer rijden er geen treinen, maar bussen. Dat duurt tot zeker 12:00 uur.

Aanvankelijk meldde Arriva dat ook de sneltrein tussen Groningen en Leeuwarden vanaf 9:00 uur door de materieelproblemen geschrapt zou worden, maar die lijkt vooralsnog te blijven rijden. Op haar website staat een gedetaileerd overzicht van de uitgevallen ritten.

Al in mei van dit jaar werd de vervoerder in het noorden van het land getroffen door materieeluitval door hoge temperaturen. 'We zien de afgelopen weken inderdaad een dip in de rituitval', meldde communicatieadviseur Joyce de Vries van Arriva. 'Uit analyses blijkt dat een aanzienlijk deel van de problemen te wijten is aan een storing aan de zogeheten stroomrichters.'

'De gemiddelde levensduur van de stroomrichters is verstreken. Ze vervangen is een kostbare zaak. Een stroomrichter kost al snel honderdduizend euro. En dan heb je er twee per trein nodig', aldus een machinist van Arriva in mei van dit jaar.

NS en Keolis

Overigens is Arriva niet de enige die last heeft van een materieeltekort door het warme weer. De Nederlandse Spoorwegen heeft een tekort aan treinen die geschikt zijn voor de hogesnelheidslijn. De Intercity Direct rijdt vrijdag heel de dag maar twee keer per uur tussen Amsterdam en Rotterdam, normaal zijn dat er vier. De intercity’s Den Haag – Eindhoven rijden niet tussen Den Haag en Rotterdam.

Donderdagavond moest Keolis een enkele trein schrappen tussen Zwolle en Kampen door materieeltekort. Het warme weer zorgt behalve voor materieeltekort ook voor meer storingen aan de infrastructuur.

Foto: Jos FPS Groningen
Foto: Jos FPS Groningen (Flickr: Creative Commons)

Bron: Treinreiziger