NS: "Volgende zomer airco in bijna alle treinen"

Eind dit jaar zullen bijna alle treinen van de NS voorzien zijn van een airconditioning. De komende zomer zou wel eens de laatste laatste zomer worden waarbij mensen nog in een snik-hete trein zullen stappen waar geen airco aanwezig is, maar schuifraampjes.

De afgelopen dagen krijgt de NS regelmatig te maken met klachten op sociale media waarin reizigers hun ongenoegen uitten over treinen waar het snikheet is. Het betreft voornamelijk de oudere SGM-Sprinters en de DD-AR-dubbeldeks treinen van de NS die binnen enkele jaren 'uitgerangeerd' zullen worden en van het spoor zullen verdwijnen. Dit materieel zal dan vervangen worden door het nieuwe SNG Sprintermaterieel die nu klaar wordt gestoomd voor de indienststelling in het aankomende najaar.

Verouderde treinen

Zit je nog wél in een trein zonder verkoelingssysteem, dan zijn schuifjes en ramen die open kunnen volgens Kroeze de enige optie voor verkoeling. "Dan is het natuurlijk wel zo dat er warme buitenlucht binnenkomt, maar er is in elk geval meer luchtcirculatie" zegt NS-woordvoerder Kroeze.

Ook kan het gebeuren dat een airconditioning stuk kan gaan. "Ook daarvoor zijn de nodige maatregelen genomen", vertelt Kroeze. "Reparatie van airco heeft in hete periodes zoals nu topprioriteit. Na aankomst op het eindstation wordt de trein dan meteen aan de kant gezet en gemaakt. Er liggen reserveonderdelen klaar, en er zijn extra mensen beschikbaar voor de werkzaamheden."

Wel benadrukt Kroeze dat het luchtbehandelingssysteem soms behoorlijk om zich heen kan grijpen, en onnodig voor te koude treinen zorgt. Het advies van hem is dan om bijvoorbeeld "een andere coupé op te zoeken, waar het aangenamer voelt."

Foto: Oxyman
Een ouder type SGM Sprinter die binnen enkele jaren uit de dienst wordt gehaald.
Foto: Oxyman