Station Zwolle gaat komende jaren flink op de schop

Station Zwolle is het tweede spoorknooppunt van Nederland. ProRail gaat daar de komende jaren flink aan de slag. Zo verbeteren ze het spoor, leggen ze een extra perron aan en zal er bij het station een nieuwe busbrug verrijzen. Door de spooraanpassingen loopt het treinverkeer in de toekomst nog soepeler.

ProRail werkt in opdracht van de gemeente bij station Zwolle aan de bouw van een busbrug. Om deze brug ook over de sporen te kunnen bouwen moet de bovenleiding aan die kant van het station worden aangepast. Deze werkzaamheden vormen een stevige technische klus, omdat het om meerdere sporen gaat, die ook nog in een bocht liggen.

Treinvervangend busvervoer

In eenperiode van negen dagen tijdens de voorjaarsvakantie werkt ProRail dit deel van het werk af, gepland in de voorjaarsvakantie van zaterdag 24 februari tot en met 4 maart. Er is in deze periode busvervoer in plaats van treinen vanuit de richting Nunspeet (Amersfoort) en de richting Kampen-Zuid (Lelystad). Ook het treinverkeer op de Kamperlijn wordt door busvervoer vervangen. De treinen uit de andere richtingen rijden volgens de normale dienstregeling.

Brug inrijden

In mei is het stalen deel van de busbrug gereed. Alleen moet de constructie nog over het spoor gereden worden. In het Pinksterweekend van 19 en 20 mei wordt deze monsterklus geklaard. Ook dan rijden aan deze zijde van het station Zwolle bussen in plaats van treinen. Meer inforamtie over de aanleg van de brug beschrijft de spoorbeheerder op hun website.

Spooruitbreiding Zwolle voor sneller treinverkeer

In de zomer van zaterdag 30 juni tot en met zondag 15 juli werkt ProRail in de omgeving van station Zwolle aan het spoor. In deze 'zestiendaagse' werkt ProRail aan grote aanpassingen die nodig zijn om treinen aan de oostzijde (richting Meppel en Emmen) sneller in Zwolle te kunnen laten aankomen en vertrekken.

Elke trein zijn eigen spoor

De aanpassing bij Zwolle betreft onder andere vernieuwing en vermindering van wissels. Ook worden er de komende jaren sporen gebreid in de richting van Meppel/Emmen. Er komen dan vier sporen in plaats van de huidige twee en er komt een dive-under om het spoor richting Emmen onder het doorgaande spoor naar Meppel te laten rijden. Treinen voor de diverse richtingen krijgen elk hun eigen spoor zodat ze elkaar minder hinderen.

Beveiliging verbeteren

Op station Zwolle wordt er in de zomer van 2018 ook gewerkt aan een nieuw perron waar de Keolis-treinen van en naar Enschede kunnen aankomen en vertrekken. ProRail vernieuwt ook de treinbeveiliging rond station Zwolle. Daarmee wordt dit knooppunt meer beschermd voor grote storingen. In de toekomst zal voor al deze aanpassingen en verbeteringen nog vaker tijdelijke hinder voor treinverkeer zijn en bussen worden ingezet.


Station Zwolle (Foto: Treinenweb)